Всяка авиокомпания с различен ръчен багаж

Чанти с логото на IATA Cabin ОК с място в салона, дори и да е препълнен
Ще се наложи ли да си купуваме нови куфари, за да вземем багажа си в салона на самолета, а не да то чекираме за търбуха му?
Този въпрос си задават пътници, които прочетоха за новата инициатива на ИАТА (Международната асоциация за въздушен транспорт), която се нарича Cabin ОК. Тя предлага на авиокомпаниите куфарите с размер 55x35x20 см да бъдат качвани с предимство в салона на самолетите като ръчен багаж.
В първоначалното писмо на ИАТА от началото на юни:ДО авиокомпаниите пише, че в момента има объркване при ограниченията за ръчен багаж. Имало поне 50 размера, които се ползват от различните авиопревозвачи. Това често причинявало забавяне и недоволство сред пътниците.
Самите авиокомпании потвърдили желанието си ИАТА да се намеси и да се занимае със ситуацията. Така се родила инициативата IATA Cabin ОК. Целта била да се установи оптималният размер на ръчния багаж, но в същото време да се остави на авиопре-возвачите те сами да си установят максималния.
След консултации с производители на самолети, авиокомпании и производители на куфари се въвежда размер за ръчен багаж за съхранение в отделенията над седалките и под тях, който да бъде приет от авиокомпании, присъединили се към инициативата.
 
Този размер е 55x35x20 см.
 
Целта е да се подобри обслужването на пътниците и ефикасността на полетите.
Още в началото на юни ИАТА пише, че ако авиокомпаниите се присъединят към инициативата, това не ги обвързва правно по никакъв начин.
Въпреки това начинанието предизвика недоволство
Пътниците се чувстват ощетени, заподозряха авиокомпаниите в стремеж към повече приходи от регистриран багаж и намесиха интереси на производители на куфари и чанти. Дори щатски сенатор се изказа доста емоционално по темата. След реакцията на пътниците от Международната асоциация на авиопревозвачите излязоха в последната десетина дни с пояснения и уточнения. Според ИАТА инициативата за ръчния багаж била разбрана погрешно. Тя целяла да увери пътниците, че техният ръчен багаж ще пътува с тях в самолета дори когато той е пълен и в багажното над главите на пътниците и под седалките няма места за всички куфари.
 
Размерът , който е фиксиран, бил пресметнат, за да се осигури най-доброто вместване на багажа в салона. Големи авиолинии са проявили интерес да се включат в инициативата Те скоро щели да въведат насоки да се дава приоритет на всеки куфар с логото на Cabin ОК и той да бъде оставен като ръчен багаж в самолета дори когато не могат да вместят всички куфари в салона. Cabin ОК е препоръка, а не ограничение на макси-малния размер на багажа. Той се определя от всяка авиокомпания, обясняват от организацията.
 
Разясненията на ИАТА след вълненията на пътниците са:
-Cabin ОК е насока, а не стандарт. Авиолиниите нямат никакви планове да намаляват размерите на багажа Повечето превозвачи имат по-голям лимит за максимален размер и това не се влияе от почина на ИАТА.
-Пътниците ще могат да продължат да имат ръчен багаж, който е по-голям от стандарта на Cabin ОК, ако се вместват в максималните размери, определени от конкретната авиокомпания.
-Няма никакви планове да се установи единен стандарт.
-Cabin ОК е оптимален, а не максимален размер. Той е пресметнат, за да може при пълен средностатистически самолет със 120 места да се събере в пространството над седалките и под тях по 1 куфар на всеки пътник.
-Според ИАТА начинанието им ще даде на пътниците по-голяма сигурност, че багажът им ще бъде приет в салона на самолета.
– Излитането навреме на самолета се забавя от това, че кабинният състав и наземните служители търсят пътници, които искат да дадат ръчния си багаж в багажното отделение
– На служителите на авиокомпаниите, които са се включили в инициативата, логото ще показва, че тези чанти трябва да имат приоритет. По този начин инициативата ще ускори процеса на качване на пътниците и ще даде на хората, които използват размера на Cabin ОК, увереност, че ръчният им багаж ще пътува с тях.
-Пътниците с багаж, по-голям от размерите на инициативата, няма да са задължени да купуват нови куфари. Но те ще бъдат изправени пред несигурност, че техният ръчен багаж може да бъде пратен в багажното.
– Cabin ОК не е начин да се докарат допълнителни доходи на авиокомпаниите.
За по-голямата част от тях сегашната практика е, когато багажът, който се вмества в огро-ниченията за максимален размер, но не може да бъде качен в салона, да бъде чекиран за багажното отделение безплатно. Инициативата няма да промени тази практика.
-Ако имате куфар с логото, можете да бъдете напълно сигурни, че се вмествате в максималния размер на авиокомпаниите по света.
-Пътници, които пътуват с чанти без логото, няма нужда да се притесняват. Ако до момента този куфар е приеман, ще бъде приет и сега.
***
„България ер": Намаляването на размера на багажа не ни е приоритет
Не обмисляме въвеждането на размера от инициативата на ИАТА в близко време като максимален. Това каза шефът на „България ер" Янко Георгиев. Това ще стане постепенно и не в близко време.
Но ако нашите партньори, с които имаме блок места, въведат размер 55x35x20 см за куфарите, ние какво правим? Естествено, ще ги въведем. Ако други партньори, в чиито самолети нашите пътници се прекачват, за да продължат полета си, също въведат този размер, какво става с техните ръчни багажи на транзитното летище, пита Георгиев.
 
Източник: Марияна БОИКОВ, 24 часа
Автомобилен транспорт

Автобуси и таксита ще блокират София в сряда

Автобусните превозвачи и таксиметровите шофьори обявиха ефективен протест на 25 ноември (сряда). Причината – фирмите от бранша са недоволни от ветото на президента Румен Радев, което стопира промените в Наказателния […]

Въздушен транспорт

IATA: Транспортните ограничения са предизвикателство пред разпространението на Covid ваксини

Въздухоплавателните товарни оператори могат да изпитат трудности пред ефективното разпространяване на ваксините срещу Covid-19, ако не бъдат облекчени противоепидемичните ограничения за пътуване, предупреди Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), цитирана […]

Въздушен транспорт

Нискотарифните компании ще са печелившите от коронакризата

Европейските летища, които са тежко засегнати от епидемията от коронавируса, ще трябва да намерят нов модел на функциониране след кризата, в който нискотарифните компании ще са печелившите. Това прогнозира днес […]