инж. Марио Нинов, зам.председател на Федерация на транспортните работници „Подкрепа“
Изминаха почти четири месеца от гръмкото представяне на „План за оздравяване и развитие на Групата на „Холдинг БДЖ” ЕАД за периода 2015 – 2022 г.“. Направиха се няколко представяния на въпросния план. За мое съжаление знам за две обсъждания на плана. Едното пред транспортната комисия към народното събрание, като заседанието беше извън София и второто в кино Освобождение, за което разбрахме ден преди него. Явно целта е била да се отчете, че е имало такова обсъждане защото и до сега не сме видели дори едно конструктивно предложение или справедлива критика към Плана да е отразена в него. За неговото изработване бе необходимо около месец време. Три месеца по-късно не се виждат нанесени каквито и да е корекции. Странно е как за месец изготвяш близо 600 страници анализи, прогнози и план за действие а за три месеца не може да коригираш дори и едно изречение.
Та да се върнем на приказката за иглата и купата сено. През месец април БДЖ дава на Министерство на финансите отчетите си за 2014 година. И точно тук става интересно! Трудно ли е наистина да намериш игла в купа сено? Оказва се, че не е чак толкова. Стига да знаеш къде да я търсиш. Нека кръстим иглата „загуба“.
Почваме да търсим иглата в купата от десетки хиляди цифри и стотици таблици и хоп какво откриваме? Не само иглата но и установяваме, че тя може да променя големината си.
В „План за оздравяване и развитие на Групата на „Холдинг БДЖ” ЕАД за периода 2015 – 2022 г.“ Иглата в табличката „Прогнозен баланс- „БДЖ-ПП ЕООД“ за 2014 година е със стойност 15 267 000 лева. А за БДЖ ТП в табличката finansovi-otcheti-bdz-cargo-2007-2014.xls е – 20 908 000 лева.
Нека погледнем и в Министерство на финансите http://www.minfin.bg/bg/page/977 какви данни са предоставени от Холдинг БДЖ по-малко от месец след изработване на плана за оздравяване.
-За БДЖ ПП в таблицата БДЖ-Пътнически превози ЕООД Q1-2015 цифрата е 12 394 000 лева.
-За БДЖ ТП в таблицата „БДЖ-Товарни превози ЕООД Q1-2015“ цифрата е 20 624 000 лева.
Същите цифри са посочени и в „Анализ на дейността на…..“ на съответните дружества подадени също към Министерство на финансите.
Сравнявайки данните се забелязва доста обезпокоително нещо. Разминаване в цифрите. Или:
на БДЖ ПП е с 2 873 000 лева;
на БДЖ ТП е с 284 000 лева.
Да припомним, че подаването на различни данни става три месеца след приключване на 2014 година. Сигурно и вие след като видите цифрите бихте си задали много въпроси, но ние мислим, че основният е един:
Актуален ли е „План за оздравяване и развитие на Групата на „Холдинг БДЖ” ЕАД за периода 2015 – 2022 г.“ към датата на презентирането му през месец март 2015 година?
Навярно след като „иглата“ е с различна големина то и много други цифри от десетки хилядите в плана се различават в различните документи. И кому е изгодно входните цифри при бюджет от нулата да се различават от реалните? Когато "грешката" е близо 20 % едва ли може да бъде оправдана с натъкмяване на цифри.
Според „Статистическо изследване и сравнение на товарните железопътни и автомобилни превозвачи 2009-2014 година превозените товари от автомобилен транспорт спадат от 80869,5 хил. тона през 2013г. на 77528,1 хил. тона през 2014 г. В същото време превозените товари от железопътен транспорт се увеличават от 13538,9 хил. тона през 2013г. на 13690,9 хил. тона през 2014 г.
В годишния индивидуален доклад за дейността през 2014 година на ДП „НК ЖИ“,който също е публикуван в страницата на Министерство на финансите се отчита увеличение на брутотонкилиметрите ( в хил.) от 12 018 754 през 2013 година на 12 880 745 през 2014 година. Или увеличение с 861 991( в хил.), което в проценти е 7,2%.
За същият период БДЖ ТП е приключила 2013 година с 3 815 000 лева загуба а за 2014 година отчита 20 908 000 лева загуба. Или увеличение на „загубата“ с близо 600 % при увеличени превозени товари от ДП „НК ЖИ“ в брутотонкилометри с 7,2%. Нека да припомним, че само за седмица двама потециални големи товародатели се отказаха от услугите на БДЖ ТП, като за втория причината е липсата на подходящ подвижен състав. Няма значение, че такъв има но с изтекла ревизия. Вагони има (е да за ремонт са), вагоноремонтни цехове има, специалисти също но явно желание от страна на БДЖ ТП няма. Защо са оставени в това положение може би принципала трабва да даде отговор.
Май декларираните от всички институции, политически сили и обществени организации за работа към стабилизиране на железницата и в частност собствеността от държавата изглежда са само дим без огън! Реалните резултати са такива, че БДЖ ТП може и да не съществува да края на годината, без да бъде приватизирано. Просто ще бъде разпродадено на парче. Дано времето ни опровергае!