ГЕРБ представиха в парламента проект за създаването на автомобилна камара, която да обедини превозвачите на пътници и товари в България. Обсъждането на законопроекта предизвика бурни спорове между различните играчи в сектора, като по-малките бяха категорични, че идеята е в полза на големите фирми.
Според проекта се създава Българска автомобилна камара, която ще помага на Агенция „Автомобилна администрация“ в задълженията й. Камарата ще има възможност да предлага на министъра на транспорта да спира, отнема или издава лицензи за превоз и също така ще следи да се спазват изискванията и разпоредбите на закона. Членуването в националния компетентен орган ще е задължително, се казва в закона – т.е. всеки съществуващ превозвач, както и тези, които искат да влязат в сектора, ще трябва да подават молба за членство и да бъдат проверени. Ще има и публичен регистър на превозвачите.
Ще има саморегулация на сектора, като управителният съвет на камарата ще бъде избиран от самите превозвачи. Тя ще има две комисии – една за пътнически и една за товарни превози. Камарата ще се самоиздържа чрез членски внос, което ще покрива и разходите за проверка и лицензиране на превозвачите.
Според министър Ивайло Московски е добре да има „единен субект“, с който правителството да разговаря за сектора. „Подкрепяме създаването на такава камара, защото това ще подобри взаимоотношенията в сектора и ще въведе ясни правила“, добави той.
Членът на УС на КРИБ Христо Христов заяви, че работодателската организация подкрепя законопроекта. „Няма по-добра формула от тази бизнесът сам да определя правилата, по които да работи“, каза Христов. Той предложи камарата освен да участва при предлагането и отнемането на лицензите на превозвачите, да има право да прави предложенията и за подновяването на разрешителните. Според него в камарата трябва да участват и представителите на пътническите превози.
Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи попита дали чрез този законопроект ще се прави браншова организация или политическа партия. „Електронен регистър има от четири години“, припомни той. Лалов каза още, че в законопроекта се регламентират предимно международните превози. „Ако се прави камара, тя трябва да обхваща всички“, заяви Лалов.
Според участници в срещата от законопроекта не става ясно какъв ще е статутът на камарата – дали ще е юридическо лице със стопанска цел, или в нея ще участват браншови организации.
Койчо Русев, председател на Националната транспортна камара, каза, че регламентът на ЕС е от 2009 г. и според него органът, който се занимава с даването и отнемането на лицензите на превозвачите, е „Автомобилна администрация“. Според Русев създаването на такава камара ще създаде напрежение, защото в нея ще участват хора от бранша, които са в конкуренция.
Бившият министър на транспорта в правителството на Сергей Станишев Петър Мутафчиев посочи, че в момента има над 15 хиляди превозвачи, които няма как всички да бъдат вкарани в тази камара. „Не правете неща, които ще изпокарат бранша“, призова той.
В крайна сметка по време на дискусията беше решено да се създаде работна група, която да продължи да обсъжда текстовете на законопроекта.