В началото на месец март 2020 г. ДП НКЖИ започват строителните работи по модернизацията на най-дългия жп тунел в България – „Козница“ (5812 м) като част от изпълнението на обект: „Рехабилитация на железния път, изкуствените съоръжения, съоръженията и устройствата на системата за електроснабдяване от железопътната инфраструктура в участъка Копривщица-Стряма от км. 100+525 до км. 106+337 с обща дължина 5812 метра“.
Стойността на проекта е 24 млн. лв., изпълнител е „Инфраструктурно строителство” АД, а срокът за извършване на строителните дейности е 180 дни.
Договорът за строителство предвижда премахване на амортизираните жп линия и контактна мрежа; изгребване на съществуващата баластова призма; изграждане на двойна отводнителна система – канавки и дренажи и полагането на дебела бетонна плоча, върху която ще бъде положен нов безнаставов железен път с релси тип UIC 60 – за по-висока товароносимост; ще бъде монтирано и осветление на тунела.
След приключването на ремонта скоростта в жп участъка между Копривщица и Стряма, част от Трета главна жп линия София–Бургас, ще се увеличи до проектна скорост 85 км/ч.
Тунелът „Козница“ е построен в периода 1949-1951 г., а последният му среден
ремонт е извършен през 1993-1994 г.
До приключване на ремонтните дейности движението на влаковете в участъка ще бъде изцяло преустановено. За клиентите на националния железопътен превозвач ще бъде осигурен превоз с автобуси.