От днес започва поетапното тестване на тол системата. Първият етап от изпитванията ще започне със симулации на данни за движение по пътната мрежа, а не със събиране на реални данни на терен.
Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков обясни:
„Първо, в пунктовете за продажба най-вероятно ще започнем на границите с тестовите изпитвания, ще сключим протокола с „Капш трафик солюшънс“. На база на първите монтирани камери, имаме вече почти 327 камери монтирани, 63 разрешения, които сме издали, ще бъдат монтирани в следващите няколко дни“.
Нанков определи системата като „най-сложната, изграждана в България“.
Стартирането на тол за преминаване по републиканските пътища на камионите над 3 и половина тона е предвидено за 16 август.
Олег Асенов от Националното тол управление обясни в предаването „Преди всички“ какво предстои от днес:
„Днес ще има тест на пет основни компонента на системата – пътно таксуване, обслужване на клиенти, правоприлагане, управление на плащанията, интеграция и системна сигурност. От днес започва тест на т.нар. „предварително генерирани данни за пътувания“. На базата на генерирани предварително регистрационни номера ще проверяваме ефективността на контрола и на базата данни, които за този номер предварително сме генерирали, за да видим дали системата ще го разпознае за съвестен потребител на пътя или за нарушител“.
„Критичните точки в тестовия период са идентифицирани. Една от тях е взаимодействието със системите на нашите партньори и как ние ще обслужваме клиентите си. От 8 юни започваме обучение и тренировки на нашия персонал“, каза още Асенов.
„Превозвачите са едни от хората, които винаги са били против въвеждането на тол системата. Почти 20 години се мъчим да убедим управляващите, че трябва да се въведе нещо подобно, което го има в цяла Европа. Превозвачите имат достатъчно време да си направят бизнес плановете. 20 хил. км е основната пътна мрежа. При живот, нормален на асфалта, при натоварванията на пътищата у нас – 10 години, означава 2000 км пътища да се ремонтират всяка година. Като умножим сумата между 350 000 и 500 000 лева на километър, това означава между 700 млн. и 1 млрд. лева, за да имаме пътища. И не можем да разчитаме на европейските програми да финансират ремонта на пътищата ни до безкрай“. Това каза в предаването „Преди всички“ инж. Румен Йовчев, бивш председател на браншова камара „Пътища“.