Защо Apple няма да успее с автомобилите

Най-гръмкото име в глобалния бизнес се захваща с автомобилния бранш : това е новината на седмицата. Макар че всъщност в интереса на Apple към автомобилите няма нищо ново: компанията имаше специално създадено звено за тази цел още преди три години, през тази есен се раздели с повечето от водещите имена в него и сега просто потвърждава, че ще продължи да работи по темата, но вече с други хора. И не е само Apple: към автомобилния сектор са се устремили още Google, Uber , Lyft, Sony (чрез стартъпа ZMP) и още немалко технологични гиганти. Apple вече промени света със своите смартфони и таблети; големият въпрос е дали ще успее да направи същото и с автомобилите. Според повечето анализатори отговорът е "не".

Подминаваме най-очевидната причина за този отговор: че компанията сякаш позагуби онова удивително умение да вижда гениално простите решения, откакто го няма Стив Джобс. Все едно Chanel да се заеме с производството на премиум вина Но главната пречка пред нашествениците от Силициевата долина ще е фактът, че автомобилният бизнес не прилича на никой друг. "Все едно Chanel да се заеме с производството на премиум вина", както отбеляза в коментар по темата LA Times. Проблем №1: Автономното управление. Това и електрификацията са несъмнено главните тенденции в следващите години. Но в тази област Apple силно изостава от автомобилните гиганти, някои от които (Nissan, Daimler, Volvo) работят по тази тема от десетилетие, а BMW дори създаде специален център за софтуерна развойна дейност в Чикаго. Apple е доста назад и от технологичните си конкуренти, начело с Google, чийто проект за напълно автономер автомобил вече има над милион километра пътни изпитания. Впрочем двата лагера имат и различна концепция как да се предложат на публиката тези технологии. Традиционните автопроизводители смятат, че това трябва да стане постепенно. "Не смятам, че напълно автономната кола ще дойде изведнъж. Това ще е поредица от малки стъпки", каза пред Bulgaria ON AIR главният дизайнер на Mercedes Гордън Вагенер. „Автономното управление ще идва на етапи", споделя и Жил Льо Борнье, вицепрезидентът по развойната дейност на PSA Peugeot Citroen. „Първо краката свободни – това го имаме отдавна. После ръцете свободни – също вече факт. Остават ни следващите степени: очите свободни и, накрая, умът свободен". Google натрупа много опит в автономното управление. Но компанията отдавна се отказа да произвежда сама автомобили и си търси подизпълнител от автомобилния сектор – засега без особен успех Подходът на Google е съвсем различен. The Economist цитира Крис Ърмсън, шефа на автомобилния проект на компанията, според който този постепенен подход ще забави фатално автопроизводителите. Ърмсън вярва, че смелият скок право към напълно автономно управление ще се изплати по-бързо. За момента е безсмислено да гадаем чия стратегия ще има успех. Нито коя ще избере Apple. Но и в двата подхода компанията е доста назад от конкурентите си за момента. Проблем №2: Батериите. В основата на плановете на всички технологични компании стоят електромобилите. Но точно това е област, в която те нямат особени предимства. Свикнали сме да мислим за традиционните автомобилни гиганти като за тромави мастодонти, които твърде бавно въвеждат новите технологии. Но в областта на батериите тъкмо те от години са главен двигател на технологичния напредък. За момента този напредък не е достатъчен: батериите си остават тежки, с ограничен капацитет и най-вече прекалено скъпи. Само това спира за момента нашествието на електромобилите по улиците. Според The Financial Times цената им в момента е паднала до почти 250 долара за киловат – от почти 700 преди пет години. Но за да станат наистина конкурентни на двигателите с вътрешно горене, цената трябва да е под 100 долара. Според мнозина анализатори планът на Apple е твърде сходен с това, което вече прави Tesla. Но Tesla не търси решение на проблема с батериите: вместо да инвестира в разработването на нови технологии в тази област, компанията на Мъск просто използва огромно количество по-обикновени батерии в колите си. Естествено, това вдига цената драстично и поставя Tesla в луксозния сегмент. Надеждите на Мъск са да понижи себестойността просто чрез огромни обеми (с прословутата "Гигафабрика"). Но дори и така долната граница за бъдещия "достъпен" Model 3 ще е 35 000 долара, и колата няма да е готова преди края на 2018 г. Докато General Motors ще предложи още напролет своите Chevrolet Bolt и Opel Ampera E, с пробег над 500 км и с цена под 30 000 долара (поне за Bolt). Проблем №3: Производството. Най-голямата спънка не само пред Apple, но и пред останалите технологични гиганти, е малкият им опит в промишленото производство. В самата основа на бизнес модела им е залегнало те да създават технологиите и после да разчитат почти изцяло на подизпълнители. Неслучайно и стратегията на Google предвижда компанията да не произвежда автомобили, а да продава технологиите си за автономно управление на играчите от автосектора. Но нито един от тях, ако не броим може би отчаяната група Fiat-Chrysler, не изглежда много склонен на такъв вариант. Разбира се, за Apple не е проблем да създаде свое производство – с финансов ресурс от 178 млрд. долара компанията може да построи колкото си поиска нови заводи. "Но технологичните фирми нямат производствена култура, а уменията, необходими за дистрибуцията и продажбите на автомобили, както и за следпродажбеното им обслужване, са коренно различни от всичко, което компанията е правила до момента", отбелязва The Economist. Заключението на авторитетното издание е, че колите ни ще претърпят много сериозни промени в близките години, но емблемите върху тях най-вероятно ще си останат същите.

По статията работиха: , редактор Бойчо Попов

Източник : www.investor.bg

Автомобилен транспорт

Датската компания за автомобилен транспорт Dania Connect получи три нови камиона Mercedes Actros с прибиращи се слънчеви панели. Панелите подобряват разхода на гориво, а също така и позволяват да се […]

Автомобилен транспорт

Изграждат нов жп възел в Унгария

Metrans, част от логистичнта компания HHLA, изгражда още един железопътен терминал в Унгария, за да разшири транспортните си услуги по Адриатическия коридор и към Южната и Югоизточна Европа. За тази […]