„Затварят „Фейсбук“, или за принципите на споделеното пътуване

Споделените пътувания не могат да бъдат ограничени, смятат представители на някои от българските платформи за организиране на подобен транспорт. Те се присъединяват към възмущението на потребителите си от предложението на превозвачите, подкрепено от министъра на транспорта Ивайло Московски, този тип онлайн услуги да бъдат забранени, защото са в сивия сектор. 

В българското интернет пространство има десетки страници за споделени пътувания. Някои от тях са специализирани само за това, други сайтове за обяви имат и такива секции. Във "Фейсбук" също има много групи, често с по няколко хиляди членове. Те обикновено са организирани по дестинация – например само обяви за пътувания от Варна до София. В друга група пък са обявите за пътувания от София до Пловдив и т.н. През социалната мрежа хората се организират и съвсем спонтанно, като често обявяват свободни места в автомобила си до дадена дестинация за след няколко часа или на следващия ден. Други пък търсят превоз сред приятелите си особено през лятото до морето. Затова и много от реакциите на новината от понеделник бяха сравнение – "Затварят/Забраняват "Фейсбук"?!"

Злоупотреби има, но и мерки срещу тях

Много от групите във "Фейсбук" са "затворени", т.е. членовете в тях трябва да бъдат одобрени от администраторите. В правилата на повечето групи е посочено, че тези, които предлагат превоз срещу заплащане, трябва да искат толкова пари, колкото да си поделят разходите, но не и да са на печалба. Подобна е и практиката на повечето сайтове за споделено пътуване, а потребителите често сами регулират предлагащите транспорт, като в много случаи избягват офертите на шофьори, които обявяват редовен график или пътуват много често до множество градове и обявяват много свободни места, коментира за "Дневник" Калоян Илиев, един от създателите на платформата за споделени пътувания Aha!Car.

"Има хора, които използват различните платформи и групи за споделени пътувания, с цел да изкарват пари, но съща така това не може, а и не бива да се нарича споделено пътуване, както и Uber не беше споделено пътуване", коментира Илиев. "Самите ние сме наблюдавали подобни опити от потребители. В общите ни условия сме забранили използването на ресурсите на платформата за такива цели. Освен това потребителите сами регулират маршрутите, в които участват, като правят своят информиран избор на база рейтинг и ранг на другите потребителите на платформата ни", допълва Илиев.

И макар потребителите и администраторите да следят за злоупотреби, те не могат да направят повече от това да прекратят достъпа на нарушителите например, но и нямат правомощия за нещо повече. "Отговорните институции сами трябва да изготвят план за справяне с този проблем, като същевременно следят за това да не ощетят крайния потребител. Ние не участваме по никакъв начин в организацията на пътуванията, публикувани в "Превозвалник", и не сме част от уговорките на потребителите. Не сме регулатор или контролиращ орган и по никакъв начин не можем да вземем отношение по проблема", казаха за "Дневник" от сайта за споделени пътувания "Превозвалник".

Възмутените потребители

Очаквано, предложението за забраната на сайтовете породи буря от остри реакции в интернет. Повечето от тях доста нецензурни. Привържениците на идеята се оказаха малцинство. От екипа на "Превозвалник" допълват, че споделят възмущението на потребителите.

"Смятаме, че забраната за подобни сайтове, групи и мобилни приложения би нарушила основните права на хората, които имат нужда от тази услуга. Свободното споделяне е нещо, което хората организират сами, и премахването на платформите, които ги улесняват, няма да помогне за решаването на проблемите на транспортните фирми. Напротив, общественото мнение показва, че това ще ги обърне дори повече срещу тях. Да се забрани каквато и да била социална мрежа е неприемливо и недопустимо в една държава – членка на Европейския съюз. Това мнение споделят и наши колеги от други сайтове за споделено пътуване, както и огромна част от потребителите на "Превозвалник", коментират от сайта.

Подобна е и позицията на Aha!Car. "Такова изказване не звучи сериозно. България не е изолиран остров. У нас, както и в Европа, липсва нормативна уредба, която да регламентира споделената икономика във всичките й проявления. Преди дни чух, че представители на платформи за споделяне на ресурси са отправили искане към ЕК да инициира законодателна инициатива. Защо смятам, че изказването на министъра е несериозно? Защото, без да определиш какво е разрешено, постановяваш какво е забранено. Ще се повтори ситуацията с дивото къмпингуване", попита Илиев.

Споделените пътувания са граждански избор

Споделените пътувания са преди всичко гражданско организиране, допълват представителите на "Превозвалник". Такава е и целта, с която е създадено споделеното пътуване като явление. "Нашата платформа е създадена с цел споделяне и свързване на хората. Самите ние многократно сме съветвали и продължаваме да съветваме потребителите ни да не използват сайта с комерсиална цел или цел печалба. Това е и една от точките в Общите правила и условия за използване на сайта "Превозвалник". Нашата услуга не се монетизира и ние не печелим по никакъв начин от потребителите си." "Превозвалник" е част от онлайн групата на "Резон медиа".

"В момента в България има около 5-8 популярни платформи за споделени пътувания, над 100 групи във "Фейсбук", както и едно мобилно приложение, което използва базата данни от обявите в групите за споделени пътувания. И докато макар и рядко зад платформите да стои юридическо лице, ние може би сме един от три такива примера, и държавата може да стигне до тях и да предприеме мерки, то няма как да бъде ограничено съдържанието, което се споделя в групите за споделено пътуване. Аз смятам, че Европа ще ни изпревари и ще зададе параметри, които да използваме. В Европа културата на споделеното пътуване е с традиции и очаквам оттам да дойде рамката", коментира Калоян Илиев от Aha!Car.

"Всички услуги за нашите потребители са безплатни. Финансираме се от договорите за корпоративно споделено пътуване. Ние например продаваме софтуер на големи български работодатели, за да организират корпоративно споделено пътуване в рамките на своята организация. Така те поощряват своите служители да пътуват споделено до работните си места. Трябва да спомена обаче, че големи европейски платформи насърчават електронните разплащания между потребителите, които практикуват споделено пътуване, и събират процент от тях", допълва Илиев. Тази практика не се прилага у нас.

Източник : www.dnevnik.bg

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]