„Зелените” лобират за опасен мегатунел през Кресненското дефиле

От МОСВ съобщиха пред “Труд”, че са против идеята на “природозащитниците” за строеж на съоръжение, което ще минава през два разлома, а имало и риск от радиоактивност

Опасен е 15-километровият мегатунел, за чийто строеж през Кресненското дефиле “Зелените” оказват натиск над институциите от години, съобщиха пред “Труд” от Министерството на околната среда и водите.

Вестникът изпрати запитване до ведомството във връзка със сигнала на няколко “екологични” неправителствени организации, подаден до Постоянния комитет на Бернската конвенция. “Природозащитниците” настояваха да се отвори така нареченото досие за Кресненското дефиле. Причината – тази година настоящото правителство се отказа от проекта за тунела, който е част от лот 3 на магистрала “Струма”. Кабинетът аргументира решението си с безумната цена от близо 1,2 милиарда евро.

В писмения си отговор до редакцията от МОСВ съобщават, че идеята не издиша само финансово – нейното реализиране ще постави в риск целия район във и около дефилето.

Лобизъм

Както “Труд” съобщи, Постоянният комитет на Бернската конвенция се събра на годишното си заседание в Страсбург в периода 1-4 декември. Там бе обсъден и сигналът на “Зелените” за Кресненското дефиле, подаден от няколко организации, членове на коалицията “За да остане природа в България”, зад която стои солидно швейцарско финансиране. Комитетът отказа да отвори ново досие, като българските “еколози” бяха подкрепени именно от представителите на Швейцария. Това доказа, че “Зелените” натискат за реализирането на мегатунела, за да бъде построен от швейцарска фирма. Припомняме, че изработката на идеен проект за съоръжението бе спечелен от консорциум с швейцарско участие, но той няма да бъде осъществен заради отказа на правителството. Вместо това кабинетът започна работа по проекти за няколко къси тунела и виедукта, като така цената на лот 3.2 падна тройно – около 450 милиона евро.

Рисковете

Още докато Постоянният комитет заседаваше, екипът ни изпрати запитване до МОСВ. Оттам увериха, че ще бъде изпратен отговор, когато техните представители се върнат от Страсбург.

В отговора на ведомството е записано, че “българската делегация е заявила категорична позиция, че затвореното през 2010 г. досие за Кресненското дефиле не следва да бъде отваряно”.

В подкрепа на тази позиция били представени мотиви, доказващи необходимостта от друг вариант за строителството на лот 3.2 на автомагистрала “Струма”, различен от одобрения през 2008 г. дълъг тунел в дефилето. От МОСВ разясняват:

“Необходимостта от разглеждане на нови варианти за изграждане на този участък е продиктувана от множество научно обосновани фактори като: високосеизмичната зона, в която попада дефилето, предполага риск от разрушаване на дългия тунел, което представлява заплаха за живота и здравето на хората. Има два разлома, пресичащи тунела, а именно – Крупнишкият разлом и Яворовският разлом. Налице е по-висока радиоактивност на района, което може да застраши здравето на хората в етапа на строителството. Тунелът трябва да бъде отводняван, което ще засегне биологичното разнообразие. Ще бъдат нарушени допълнителни територии заради депониране на големи количества скална и земна маса от тунела, която е с повишена радиоактивност.”

Оказва се, че “Зелените” не само се опитват да вкарат държавата в огромен разход от 1,2 милиарда евро, ами техният лобизъм застрашава живота на хиляди хора и ще доведе до унищожение на околната среда в Кресненското дефиле.

Източник: www.trud.bg

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]