Железопътна шизофрения

 

Странната идея на БДЖ за собствена компания за ремонти

В средата на септември в. "Стандарт" съобщи, че БДЖ възнамерява да създаде собствена компания за ремонт на локомотиви и вагони, защото частните заводи не искали да работят с нея. Сама по себе си идеята една зле управлявана и свръхзадлъжняла държавна компания да се захваща с нови дейности е трудна за аргументиране. А и допитване до сектора показва, че това съвсем не е така и всъщност по-скоро БДЖ не иска да работи с тях.

Подозренията са, че целта може да е да се разчисти сто за нов играч – фаворит за поръчките на холдинга, и такава звезда вече започва да изгрява – "ЖП тракция" е набързо лицензирана фирма за поддръжка на локомотиви, ръководена от бивши служители на разпадналия се жп бизнес на Васил Божков.

Появата на нова компания в сектора не е проблем, разбира се. Историята обаче е странна по няколко причини, основната от които е нелогичното поведение на БДЖ. То вече има дружество, в което участва с 49% за ремонт на електрически локомотиви, но не се разбира добре с него и двете компании дори водят дела. На пазара от години има и друг играч, специализиран в локомотивите, който е предпочитан от частните жп компании, но по някакви причини не успява да се класира при поръчките на БДЖ. Едновременно с това БДЖ през последната година предпочита да работи с новопоявила се фирма за поддръжка на локомотиви. Идеята за създаването на собствена компания не е подкрепена със сметки, като до момента подобни опити на БДЖ не реализират голям успех.

Тази железопътна шизофрения буди въпроси относно управлението на активите на БДЖ, като за държавно дружество с дългогодишна история всичко това едва ли може да се дължи просто на незнание. Остава въпросът дали зад историята има по-голям сюжет, или това е просто поредното леко излизане от коловозите на мастодонта.

Източник: http://www.capital.bg, 30.09.2017г.

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]