Работещите в Източната индустриална зона ще спестяват по два часа дневно за пътуване. Десетки автобуси и стотици леки коли ще отпаднат от задръстванията пред Дунав мост. Градска железница (РГЖ) ще намали трафика и ще улесни пътуването в Дунавската ни столица.“Идеята за създаването е доста стара, просто аз разработих един подробен идеен план как би изглеждала тя в настоящия момент“, обясни проектантът инж. Валери Матеев. Идеята е в пълно съответствие със Стратегия „Европа 2020“ и Стратегията на ЕС за развитие на Дунавския регион. Основните приоритети в тези документи са подобряване на мобилността и мултимодалността.
В тази връзка основната задача на бъдещата Русенска градска железница ще бъде да превозва работещи и учащи се по по-бърз и екологичен начин от съществуващия градски транспорт, обясни инж. Матеев.Само в зоната на бившия Комбинат за тежко машиностроене (КТМ), разположен между Дунав мост и град Мартен, работят доста големи предприятия, в които се трудят към 3500 души. Тук са фирми като рафинерията „Полисан“, първия частен жп превозвач у нас „Булмаркет“, в близост е производствената база на френската компания „Монтюпс“, в този район ще бъде изграден бъдещия Интермодален терминал и пр. Всеки ден тези около 3500 души пътуват сутрин и вечер до и от работа с градския транспорт и личните си автомобили. Пътят им минава през кръговото кръстовище на Дунав мост, през което се оттича и над 80% от целия автомобилен трафик между България, Турция и Гърция, от една страна, и Централна и Източна Румъния, Молдова, Украйна, Русия, Прибалтика, Финландия и Швеция – от друга. Поради това трафикът на кръговото кръстовище на Дунав мост не само сутрин и вечер, а обичайно и в останалото време от деня, е ужасен, а работещите на територията на КТМ и живеещите в Мартен губят в огромното задръстване два пъти дневно два пъти между 30 и 50 минути. Заедно с висенето по светофарите в града или с изчакванията по околовръстното всеки ден те губят средно по 3 часа за пътуване до и от работа.
Проблемът с кръговото кръстовище на Дунав мост няма да бъде решен докато не бъде проектиран и изграден един модерен пътен възел на няколко нива. Такъв в обозримо бъдеще няма да има, тъй като за изграждането му са необходими огромни инвестиции, смята проектантът. Затова и единственият ив същото време най-евтин вариант за намаляване на трафика там и за съкращаване на времето за пътуване до и от КТМ и Мартен е бъдещата Русенска градска железница, смята създателят на подробния идеен проект за нея Валери Матеев. След изграждането на РГЖ вместо с личните си автомобили и градския транспорт хората ще бъдат превозвани до работа и обратно с бърз, независещ от автомобилния трафик и екологичен жп транспорт. Идеята е Русенската градска железница максимално да използва съществуващата жп инфраструктура в града. Единствено на изток от КТМ трябва да бъдат изградени 850 м нова жп линия до Мартен и жп спирка в градчето, така че жителите му също да ползват не само градската железница, но и да имат вече достъп до железопътен транспорт. Само 850 м е разстоянието между последния коловоз на територията на КТМ и бъдещата жп спирка на гр. Мартен, подчертава Валери Матеев и допълва, че тази малка нова жп линия може да бъде изградена и с европейско финансиране ако инициатор на проекта стане община Русе. Идеята не само напълно съответства на основните приоритети в стратегията на ЕС „Европа 2020“, но е и една отдавна мечта на жителите на гр. Мартен да имат връзка с жп транспорта у нас. Около 3/4 от тях пътуват за да учат и работят в Русе с десетки автобуси и стотици леки автомобили, които замърсяват въздуха и увеличават и без това огромните задръствания.
Разработени са 5 варианта за развитие и на маршрута на Русенската градска железница. Основният вариант е влаковете да пътуват между Централна гара и новата жп спирка Мартен. Този вариант е и най-удачен, тъй като бъдещата РГЖ ще ползват и много от постоянно пътуващите работници и ученици от близките общини на запад от Русе – Борово, Две могили и Иваново. Ако мотрисите на РГЖ тръгват от Централна гара Русе ще бъде направена нова жп спирка „Родина“ около Кооперативния пазар. След нея идеята е съществуващата жп спирка на Товарна гара да се измести по-близо до Русенския университет и под новото име „Университета“ да бъде ползвана от студентите и преподавателите там. Следващите спирки на РГЖ ще са съществуващите гара Разпределителна и гара Север, като последната ще ползват работещи на пристанище „Русе-изток“ и на Дунав мост. След тях са жп спирките в Източната индустриална зона – „Безмитна зона“, „Булмаркет“ и „Лукойл“. След удължаването на жп линията със 850 м последната спирка ще е „Мартен“. Цялото разстояние на градската железница от Централна гара Русе до Мартен е 16.434 км. Разработени са и други 3 варианта, единият от които е излизане на РГЖ на 21 км на запад – до гара Иваново, но всички тези варианти не са така атрактивни. Петият вариант е насочване на РГЖ до гара „Норд“ на румънския град Гюргево. Този вариант може да се приложи и успоредно с първия етап на РГЖ – Централна гара Русе – Мартен, като извън пиковите часове – от 9 до 16, след като мотрисите са извозили работниците, едната от тях да остане да обслужва линията по разреден график, а маршрутът на другата да се удължи до Гюргево. Удобството на РГЖ е заложено във факта, че централната жп линия практически минава почти през централната част на Русе. Впоследствие графикът и някои спирки на градския транспорт ще бъдат съобразени с РГЖ, така че ползването и на двата вида транспорт да бъде максимално удобно за хората, коментира инж. Матеев.Още в първите дни РГЖ ще привлече много пътници със своите безспорни предимства, категоричен е проектантът Валери Матеев. Преди всичко това ще е около 3 пъти по-бърз и безконфликтен транспорт, който се движи по собствена инфраструктура.
По график градската железница в Русе ще взема разстоянието от Централна гара до Мартен само за 35 минути, докато пътуващите сега висят в задръстванията два път по около 80-90 минути. РГЖ ще е многократно по-екологична особено на фона на единичния превоз на 1-4 души с леки автомобили, бълващи емисии в задръстванията. РГЖ ще облекчи значително трафика в и без това пренатоварени-те с автомобили пътна мрежа на Русе. РГЖ е и изключително изгодна инвестиция, тъй като жп инфраструктурата – най-скъпият елемент за една градска железница, фактически е налична. Изграждането на допълнителните спирки и тяхното свързване с градския транспорт ще улесни придвижването на много хора, което ще изплати инвестицията за кратко. По предварителни разчети необходимата инвестиция ще е около 8 млн. лв. – за изграждане на 850 м нова жп линия и жп спирки. РГЖ предлага множество варианти за разширение в 3 посоки – на изток, запад и север от Русе. Не на последно място не е за пренебрегване и фактът, че вече има и кандидат, който е готов да закупи градските жп мотриси и да поеме превозите по бъдещата РГЖ под формата на публично-частно партньорство с Община Русе, коментира още проектантът инж. Валери Матеев. Това е жп компанията „Булмаркет“, за която работят 600 работници на територията на КТМ. Компанията планира да закупи две сдвоени мотриси, които ще превозват само в пиковите часове над 3000 работещи и учащи се. А това означава изваждане на няколко десетки автобуса и на стотици леки коли от трафика на гр. Русе.
Източник: Белчо Цанев в. Стандарт