Стимул за инвестицията е оперативната програма и 2500 км жп път, който има нужда от реконструкция
"Днес е хубав ден за железопътната инфраструктура." Това заяви зам.-министърът на транспорта Антон Гинев на жп гара Север в София при представянето на новата техника за строителство на жп линии на българската "ЖПСтрой". Инвестицията е за 25 млн. лв., оборудването е на австрийския производител Plasser&Theurer и по думите на зам.-министъра е най-модерната, която има към момента в страната, както и че комплекта от петте машини може да прави всичко необходимо за строителството на линиите.
Кой пазарува техника
Акционерното дружество "ЖПСтрой" е създадено през ноември 2013 г., като в него равно участие имат Румен Вътев и Цветан Гогов. Фирмата на Вътев "Интер системс" е представител на Honeywell Life Safety & Security, предлагаща системи за охрана, контрол на достъпа, видеонаблюдение, пожароизвестяване и пожарогасене и т.н. Цветан Гогов всъщност е човекът с опита в жп строителството, като от 2003 г. до 2006 г. е бил главен директор на държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ), правоприемник на бившите транспортни строителни войски.
"Първо имах (бел. ред. – както и все още) друга частна фирма в областта на жп строителството – "Некст левъл кънстракшънс", която работи като подизпълнител на ТСВ по проект на Национална компания "Железопътна инфраструктура", но ми трябваше по-голяма фирма и партньор", обяснява Гогов генезиса на компанията, а като аргумент за създаването й изтъква около 2500-те километра жп път в страната, които имат нужда от модернизация и реновиране. Черешката на тортата в жп строителството, разбира се, остава оперативната програма "Транспорт" и проектите, финансирани от Европейския съюз, а потенциални други пазари за използване на техниката са Гърция, Македония и Турция.
Инвестицията е 100% финансирана с кредит, като по думите на Гогов той е споделен между австрийската Erste Bank и Първа инвестиционна банка и е за 8 години, а обезпечение е техниката. За да задвижи машините за строителство на жп пътя в момента компанията преговаря с "Трейс груп холд" за работа по тяхната час от отсечката от жп линията Пловдив – Бургас, както и със Swietelsky, която работи по част от жп линията между Септември и Пловдив.
Комплект от 5 части
Машините, които е закупила компанията, са пет на брой за различни дейности, свързани с жп строителството, и са на австрийския производител Plasser&Theurer. По думите на собственика и главен изпълнителен директор на компанията Йоханес Макс-Тойрер, производителят доставя техника за български клиенти от около 50 години, от 1962 г. като първи клиент е била логично държавната БДЖ, а през следващата година се очаква и доставка на още две машини за Национална компания "Железопътна инфраструктура". За този период (заедно с петте машини на "ЖПСтрой") до момента в страната са били доставени 129 броя. По думите на Гогов обаче едва около една – трета от тях може да се каже, че работят в момента.
Източник: http://www.capital.bg, 25.11.2014г.