До 3 години трябва да започне строителството на жп линията между Бургас и турския град Къркларели.
За този проект се говори и коментира от повече от 10 години, но досега реални стъпки не бяха направени. На 10 април в Поморие обаче ще се сключи споразумение с губернатора на област Къркларели именно за прединвестиционно проучване на жп трасето.
То ще бъде с обща дължина около 130 километра. Това означава минимум 600 милиона евро, които трябва да бъдат вложени в изграждането. Според екпертите цената може да скочи сериозно, защото жп линията ще преминава през защитени територии от Натура 2000 и през Природен парк „Странджа“.
Това значително усложнява проекта, който обаче има много сериозно регионално, а и национално значение.
“ Водихме разговори с колегите от Турция. Всъщност преговорите за това жп трасе са от няколко години. Сега обаче ще можем да предприемем нещо конкретно и да започнем проучването, след това проектирането и, разбира се, реализацията. За да се финализира тази жп линия, ще трябва да извървим дълъг път. Това обаче ще бъде от полза на икономическите и търговските контакти между двете страни, ще бъде даден и инвестиционен тласък в региона“, коментира бургаският областен управител Павел Маринов.
Все още не е маркирано самото трасе, по което ще преминава релсата. По предварителни проекти тя ще е с маршрут Бургас-БоснаЗвездец-Малко Търново-Къркларели. Т.е. ще бъде прекосена цяла Странджа от българска страна.
Това трасе обаче означава и много допълниелни дейности, тунели, прокопаване на специални проходи, което значително ще вдигне цената. Със сигурност ще има много голяма съпротива от зелени и екоорганизаци.
В Странджа има уникални растителни видове, чието същестуване ще бъде подложено на изпитание, ако в планината влязат огромните багери и изкопни машини. Това може да предизвика силен дисбаланс в екоравновесието, смятат природозапштници. Те обаче искат да изчакат първите разчети, маршрута и цялостното проектиране, преди да вземат отношение по казуса.
Директорът на 1111 „Странджа“ Петко Нанчев заяви, че е запознат с намеренията. „Да. Знам, че има такъв сериозен проект. Няма обаче яснота как точно ще бъде реализиран той и откъде ще преминава жп линията. Моето мнение е, че най-лесно това може да стане, ако трасето преминава през село Факия. Там има и стар проход още от времето на Римската империя.
Оттам са преминавали керваните и по време на Османската империя. Трасето е добре рамкирано и няма да се наложи да се взривява планината. От друга страна обаче, един подобен маршрут ще увеличи значително разстоянието между Бургас и Къркларели. В крайна сметка, ако се стигне до път през Малко Търново, ще трябва да се направи много внимателна оценка на въздействието на околната среда“, коментира Нанчев.
Война между инвеститори и екозащитници обаче със сигурност ще има. Цялостната сума на реализацията все още витае в мъгла, въпреки предварително анонсираните 600 милиона евро, които може да се окажат крайно недостатъчни. Изчисленията ще бъдат правени по-късно. Самото финансиране ще бъде поделено между България и Турция, като задъжително ще се търси и помощта на европейските фондове.
За този проект от години настоява турската държава. Натискът върху нея пък е оказван от големите промишлени зони, които се намират в европейската част на Турция. Самите те имат големи интереси да получат бърз излаз на родните пазари, а оттам и на тези в ЕС. Факт е, че югоизточната ни съседка е мощен производител на различни битови изделия, дрехи, стоки от първа необходимост и дори сувенири. Турция търси сериозни пазари и на собствената си аграрна продукция. С изграждането на жп линията тези начинания ще се улеснят. В същото време ще бъде даден и тласък за развитие на родната лека и хранителновкусова промишленост в региона. Особено силно ще бъдат стимулирани инвестициите в областите Бургас, Ямбол и Сливен. Очаква се да бъдат засилени и туристическите връзки.
От една страна, това ще важи за българските граждани, които ще имат лесен достъп до градове като Къркларели, Одрин, Чорлу и дори Истанбул. Ще бъдат извършени и инвестиции и в граничния пункт Малко Търново, след като се планира трасето да преминава през него. Очаква се изграждането и пускането в екплоатация на жп линията да съживи района на Странджа и околните села. След 1989 година там започна постепенно обезлюдяване, което вече е със застрашителни размери. Според различни демографски прогнози планината може да остане без действащи села до 2040 година. Прокарването на жп линията ще доведе до изграждане на междинни гари, кантони и постове. Това ще ангажира инвестиции и работна ръка. Отделно в самите населени места ще се стимулира изграждането на хотели, заведения, развлекателни центрове. Това пък ще стимулира и развитието на туризма. Улесненият пътникопоток, търговията и логистикита в региона ще доведат до икономическото му съживяване. Отделно се прогнозира, че по този начин ще бъде даден и тласък на леката промишленост и земеделието. Според икономическите експерти проектът ще открие възможност пред цялата Тракийска област в южната ни съседка да се свърже с бургаския порт и така той ще има пряка връзка с пристанище Текърдай на Мраморно море. Това ще отвори още една солидна възможност за развитие на икономическотърговските отношения между двете страни.
Самото трасе ще бъде завършено до 2020 година
Безспорно е обаче, че тази инвестиция е шанс за икономиката в региона и тласък за излизане от тежката демографска криза в цялата Странджа. Това ще е нова връзка с Турция, чиято икономика може да бъде силенпотребител на част от нашата животновъдна и стопанска продукция.
Източник: в.168 часа, 28.03.2014