България губи 640 млн. лв. заради мързела на съдиите във ВАС

Михаил Рангелов

България почти сигурно ще изгуби 640 млн. лв., предназначени за нови мотрисни влакове, с които гражданите й трябваше да се возят от началото на 2027 година.

Процедурата за доставка и поддръжка бе за 35 нискоемисионни мотрисни влака. Тя бе спечелена от Щадлер – Полска, която се отказа и за изпълнител бе избран втория класиран участник – PESA Бидгошч.

Изборът на изпълнител бе атакуван пред КЗК от друг участник – консорциумът „Булему“, с участници: Алстом Транспорт С.А. (Румъния), Алстом Феровиария С.п.А. (Италия) и РВП Инвест ЕООД (България). След като КЗК реши, че нарушение няма, консорциумът на „Алстом“ атакува решението на Комисията пред Върховният административен съд.

Заседанието на съда бе на 24 септември, като той трябваше да вземе решение по жалбата в едномесечен срок. Справка в сайта на ВАС показва, че към днешна дата статусът все още е „за решаване“.

Огромното забавяне е факт, въпреки че държавата бе представлявана лично от сегашния транспортен министър Красимира Стоянова, която подаде иск, с който се апелира за приоритетно разглеждане на касационната жалба, заради възможното проваляне на процедурата.

Най-вероятно произнасянето по жалбата ще бъде оставено за следващата година с оглед предстоящите коледни и новогодишни празници, през които съдиите от ВАС едва ли ще ускорят работата си.

Междувременно обаче на среща с жп експерти и синдикати транспортният министър Стоянова призна, че заради забавянето във времето сделката върви към провал. Според нея няма производител, който да успее да се вмести във все повече съкращаващите се срокове за производство на подвижния състав. Остава единствено да се поиска изключение от Европейската комисия специално за тази процедура, но шансът от Брюксел да разрешат това е изключително малък, тъй като мудността на българския съд трудно би се приел като форсмажорно обстоятелство.

Транспортал.бг изпрати официално запитване до полската компания PESA дали има техническа възможност да произведе 35-те влака до края на 2026 година, като ще публикуваме техният отговор след получаването му.