На 10 юли 2024 г. Stadler Polska обяви прекратяването на сключения на 26 април 2024 г. договор с Министерството на транспорта и съобщенията на Република България за доставка на 7 двуетажни влака KISS. Според Марта Яросинска, директор по комуникациите и маркетинга на Stadler Polska, подробният анализ на изпълнението на договора разкрива високо ниво на риск, което компанията не може да приеме. Основните проблеми са кратките срокове за доставка и високите договорни неустойки за неспазването им.
Stadler, който произвежда влакове повече от 80 години, има приоритет да доставя модерни, надеждни железопътни превозни средства с високо качество. Условията на договора обаче не позволяват на компанията да подпише и втория договор за доставка на 35 едноетажни мотрисни влака – Flirt.
Интересното е, че Pesa от Бидгошч също е подала оферта за 35 едноетажни мотриси за България и сега има шанс да бъде избрана. Производителят от Бидгошч коментира, че проектите, финансирани от ПВУ, са подложени на нарастващ натиск във времето. Те разбират ситуацията на клиента и са готови да разработят решения за намаляване на рисковете и изпълнение на договора, въпреки че това няма да е лесна задача. Pesa подчертава, че като отговорен производител, няма да поеме поръчка с твърде голям риск.
„Това развитие може да промени хода на железопътния транспорт в България, като новите предложения от Pesa предлагат потенциал за значително подобрение“, предават от полската медиа RYNEK KOLEJOWY