Български жп завод предлага модерни вагони за интермодален транспорт

Докато Швейцария, Германия, Австрия и Полша поръчват стотици, „БДЖ-Товарни превози“ нехае

Български завод произвежда и изнася за едни от най-високоразвитите жп държави в Европа супермодерни вагони за интермодален транспорт. Това обясни за Economic.bg проф. д-р Симеон Ананиев, преподавател във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков” в София. Коментарът му е по повод публикуваните от нашата медия материали, свързани с двете предложения за решаване на проблемите с доставките на стоки в Европа в условията на пандемията от COVID-19 и километричните колони от тирове по границите като резултат от засилените противоепидемични мерки.

Става въпрос за предложенията на Европейската асоциация за товарен железопътен транспорт (ERFA) до Елизабет Вернер, директор на сухопътния транспорт в Генерална дирекция „Мобилност и транспорт“ към Европейската комисия, както и на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия (RASTIA), изпратено до министъра на транспорта Росен Желязков. С тях двете асоциации предлагат проблемите с доставките и тапите по границите да се решат чрез засилени железопътни превози с интермодални влакове по определени основни железопътни коридори на Стария континент. И тъй като дефицитът на интермодални вагони в Европа не е от вчера, проф. Ананиев обясни, че всъщност единият от двамата им производители е в България.

Вагоностроителният завод „Коловаг“ в гр. Септември през последните две десетилетия беше известен основно със своето производство на колооси. Заводът е създаден още по царско време – през 1941 г., като вагоноремонтна работилница, а през 1999 г. е приватизиран. След изпълнението на две големи инвестиционни програми заводът се налага като един от най-сериозните производители на колооси в Европа, а напоследък – и като най-търсеният производител на интермодални вагони на Стария континент, който едва смогва да изпълни поръчки за страни като Швейцария, Германия, Австрия и Полша.

Заводът произвежда два типа интермодални вагони. Първият са т.нар. джоб-вагони DPW (Double Pocket Wagons). Вагонът представлява две сдвоени секции, на който могат да се качват две непридружавани полуремаркета. Наричат се „джоб“, тъй като гумите на полуремаркетата влизат в специални „джобове“ на ниската жп платформа, за да се превозват безопасно в габарита под контактната мрежа. Тези джоб-вагони спестяват на автомобилните превозвачи тол такси, огромно количество гориво, както и командировъчните за водачите. В условията на пандемията от коронавируса се пестят по няколко дни чакане по граничните пунктове, плюс увеличените в резултат на това командировъчни за водачите, както и най-важното – недопускането на пътуването на водачи до опасни дестинации. Отделно от всичко това превозът на полуремаркетата с джоб вагони, а не с влекачи, пести отделянето на хиляди тонове вредни емисии в атмосферата.

Технологията е проста. Тежкотоварният автомобил се натоварва със стоката, примерно свежи краставици, от оранжерия в Първомай. Водачът я доставя до интермодалния терминал в Пловдив, където полуремаркето се откача и се качва на джоб-вагона. Или с 2 влекача се натоварват 36 ремаркета на един влак. След това влакът заминава, примерно, за Германия, където на гара Щутгарт  пак с 2 влекача се доставят всички ремаркета по адресите в рамките на 2 дни. Така стоката се превозва с екологичната електрическа енергия, спестява се висенето с дни по границите, както и много вредни емисии, като се свежда до нула опасността от заразяване на водачите на тежкотоварните автомобили с коронавируса.

Заводът в гр. Септември вече приключва доставката на 250 модерни джоб-вагона за Швейцария, на 100 – за Австрия, 50 – за Полша, както и на 41 джоб-вагона – за най-голямата българска автомобилна компания – пловдивската ПИМК.

Освен автомобилни полуремаркета тези джоб-вагони могат да превозват и контейнери, уточни за Economic.bg инж. Емил Йончев от завода. Друг тип интермодален вагон е този, който превозва само контейнери.

И двата типа интермодални вагони, които заводът произвежда за Европа, са разработка на неговите инженери. Дружеството притежава защитен европейски патент за електрифициран джоб-вагон – чисто българска иновация, с който може да се превозват както хладилни полуремаркета, така и хладилни контейнери. Именно такива вагони се изнасят за Швейцария, тъй като пестят дизелово гориво за хладилните агрегати, вредни емисии и шум.

Оказва се, че освен в „Коловаг“-Септември, подобни интермодални вагони се произвеждат само от фирма „Татравагонка“ в Попрад, Словакия. По мнението на експерти от фирмите поръчители от Швейцария, Германия, Австрия и Полша обаче нашите вагони са по-съвременни, а и словаците не предлагат електрифицирани джоб-вагони, които засега са само български патент.

Ако добавим, че жп превозвачите в Полша ползват 50% европейско финансиране за закупуването на интермодални вагони, а в Словакия – до 80% еврофинансиране за рециклиране на пътнически вагони, не можем да не се запитаме защо „БДЖ-Товарни превози“ не прави дори опити да ползва европейски средства ако не за закупуване, то поне за наемане на интермодални вагони, за да печели от модерните комбинирани превози?

Източник: https://www.economic.bg

ЖП транспорт

Министър Красимира Стоянова: По Коридор VIII в България инвестициите в жп инфраструктура надхвърлят 3 млрд. лева

ноември 8, 2024

Инвестициите в жп инфраструктура по направленията от Коридор VIII София-Пловдив-Бургас и Карнобат-Синдел-Варна надхвърлят 3 млрд. лева. Това …