Българските автомобиилни превозвачи заплашиха Европа със стачка, ако бъдат приети предлаганите поправки в пакета за мобилност на ЕС. Над 50 фирми участваха в организираната от инициативен комитет среща в София, която Транспортал предаде на живо.
„Приеме ли се новата регулация, фалираме, а хиляди шофьори остават без работа“, заяви Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи в България. Той и колегите му от цялата страна са силно притеснени.
70 000 са българските камиони, които возят стоки в Европа, а 17 % от брутния вътрешен продукт на страната се формира именно от транспортния бранш у нас, посочва Ангелов. По думите му големите страни в Европа се страхуват, че българските, полските, унгарските и румънските камиони вземат дял от пазара им.
Най-много за приемане на новата регулация настояват Германия и Франция. Промяната предвижда на всеки три седмици българските шофьори от Европа да се прибират у нас. На практика камионите спират да работят, а превозвачите не могат да изпълняват сключените договори за превоз на стоки.
Според ресорния транспортен зам.министър Ангел Попов не става дума за три, а за шест седмици. По думите му в момента заради европредседателството България не може да се намесва в спора за регулациите, а трябва да играе ролята на балансьор.
„Българските компании стоят много добре на пазара и не само, че не са загубили позиции, но и са завоювали нови в последните години.“, посочи бившият директор на СОМАТ Росен Димитров. По думите му обаче са загубени два от основните пазари на българския бизнес. „На практика Близкия Изток е затворена врата още от южната ни граница заради военните действия в Сирия. А заради наложените санкции на Русия е практически невъзможно да оперираме там и в бившите съветски републики. Така ни остава третата дестинация – Западна Европа, която в момента се опитват да ни отнемат с бюрократични хватки“, категоричен бе Димитров.
В дебата взеха участие и българските евродепутати. „Разпределението по държави в момента е 14 на 14, но старите страни-членки имат повече евродепутати“, обясни Петър Курумбашев. Според него има много спорни текстове, по които трудно може да се постигне съгласие. „Не приемайте нищо за решено. Все още има достатъчно много време, за да наложим вашите искания“, обърнаха се към превозвачите от екипа на евродепутата Ангел Джамбазки.