БДЖ и НКЖИ няма да се сливат, каза министър Папазов

Малко над 605 милиона лева са дълговете на БДЖ към момента. 171 милиона лева пък са просрочените задължения. Това обяви транспортният министър Данаил Папазов, който заедно с премиера Пламен Орешарски се срещна днес в МС с граждански организации.

Към 30 май 2013 г. при встъпването му в длъжността министър, Папазов пък е заварил 20 милиона нови загуби на БДЖ само от началото на 2013 г. В края на годината приключихме след всички изчисления и актуализации със загуба от 9 милиона, което е с 20 милиона по-малко от регистрираната през 2012 г., похвали се министърът.

Папазов обясни, че има готов план за преструктуриране на БДЖ и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) за периода 2013 – 2025, който ще цели да възстанови жизнеспособността на двете дружества.

В момента пък тече процедурата за преструктуриране на НКЖИ за периода 2011-2016 г., направени са и своевременно актуализации на тази програма. Основната цел е да се създаде съвременна компания, която да е част от финансово устойчива железопътна система в България, смята министърът.

Сред постъпилите за Папазов въпроси се намери и питането дали не е наложително сливането на НКЖИ и на БДЖ, но той поясни, че, според директиви, е важно счетоводното разделяне, като освен това железопътният закон у нас дава различни функции на двете дружества. Ние ще продължим да ги развиваме по същия начин, няма да ги сливаме, увери Папазов.

Субсидията на НКЖИ от държавния бюджет се изразходва за непреките разходи, за придобиване на дълготрайни материални активи, железен път и съоръжения към него. Одитира се компанията два пъти през миналата година, и сега тече вътрешен одит, разкри още министърът пред гражданските организации.

Пред второто тримесечие предстои продажба на големи количества скрап, събрани вече в БДЖ, проведени са процедурите, обяви Папазов евентуален източник на още от така нужните приходи. Той все пак отбеляза, че БДЖ без съответните инвестиции не може да се преструктурира много бързо.

Много от кредиторите станаха нетърпеливи, дълъг период не беше обслужван кредитът. Ние от няколко месеца водим много тежки преговори с тях, призна си той, като разкри, че около 100 милиона лева от задълженията на НКЖИ могат да отпаднат, ако кредиторите се съгласят на замяна на дълг срещу собственост.

От разговорите на Папазов с гражданите стана ясно, че процедурата по ремонт на жп гарата в столицата е проведена при спазване на всички правила, а нетната стойност на проекта е над 55 милиона лева.

Източник: www.money.bg

Автомобилен транспорт

Обходният път на Бургас ще струва по-скъпо от строежа на магистрала „Хемус“

Започна строителството на северния обходен път на Бургас, съобщи агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Трасето с дължина от 4.7 км и ще струва 57 млн. лв. с ДДС. Това означава, че […]

Въздушен транспорт

Христина Янкова ще е новият председател на борда на „Летище София“ ЕАД

Христина Янкова ще е бъдещият председател на Съвета на директорите на „Летище София“ ЕАД. Това е окончателното решение на Комисията за номиниране, която я класира на първо място в проведения […]