Сегашното ръководство на БДЖ, което е назначавано при всеки един от трите мандата на Герб, отново съобщи новината че ще купува нови влакове. Последното съобщение е същото като обявените от Министерството на транспорта и БДЖ през 2012г, БДЖ купува нови пътнически влакове с европари и през 2015 БДЖ ще купува скоростни влакове за 210 млн. лв. Същата новина БДЖ ще купува нови влакове за 150 млн. лв. ни съобщаваха и двете служебни правителства, управлявали между мандатите на Герб, които за малко да пуснат и „китайски влакове“.
Тъжната реалност обаче е че последните нови влакове купени от БДЖ за пътнически превози са от 2003 година, когато по време на управлението на Симеон Сакскобургготски са купени дизеловите и електрическите мотриси „Сименс“.
През есента БДЖ ще обяви поръчка за закупуване на нови мотрисни влакове. Общо за следващите 10 г. компанията ще купи нов подвижен състав за 350 милиона лева. Това заяви в интервю за Дир.бг изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров.
Той пое управлението на компанията в началото на май т.г. за трети път, след като министърът на транспорта Ивайло Московски освободи предишния шеф Георги Друмев.
– Г-н Владимиров, кой ще определи какъв подвижен състав да бъде предмет на предстоящата процедура – мотрисни влакове или локомотиви и вагони ще бъдат закупени?
– За определянето на параметрите какъв да бъде подвижният състав и на какви характеристики да отговаря работи екип от специалисти от БДЖ, Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) и Министерство на транспорта, заедно с експерти от Висшето транспортно училище (ВТУ), Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и Техническия университет. До края на месец юли те трябва да излязат с предложение какъв тип мотрисни влакове са необходими на железниците за следващите 15-20 години. В края на месец септември или началото на октомври ще стартира обществена поръчка за закупуването на тези нови мотрисни влакове.
– Какъв ще е хипотетичният брой на новите влакове, предмет на поръчката?
– Все още е в процес на обсъждане за колко влака да бъде обявена поръчката. Различните видове мотриси са на различна цена, така че съобразено с наличния финансов ресурс и необходимостите от подновяване на подвижния състав, тепърва предстои да бъде уточнена и точната бройка за поръчката.
– Какъв ще е размерът на инвестицията, която ще бъде направена за закупуването им? Т.е. евентуалната прогнозна стойност на поръчката.
– Размерът на инвестицията зависи от отпуснатите държавни средства за БДЖ. Това, което ние сме заложили прогнозно, е около 350 млн. лева за срок от 10 години, като средствата са предвидени от капиталовия трансфер по договора с държавата за задължителна обществена услуга за превоз на пътници, който е по 35 млн. лева на година.
– При обявяване на процедурата през есента, какъв е реалният срок, в който новите влакове ще бъдат въведени в експлоатация?
– Обществената поръчка най-вероятно ще продължи около една година. Технологичният срок на изработване на подобни влакове е 24 месеца, т.е. след около три години, ако всичко върви така както е планирано, би трябвало клиентите на БДЖ вече да се возят в нови влакове. Възможно е това да се случи и много по-рано, тъй като работим върху варианта след като има избран изпълнител, с него да бъде договорено да ни предостави за ползване мотрисни влакове, докато тече изработването на поръчаните.
– Какви в момента са задълженията на БДЖ?
– След последните извършени плащания и окончателното погасяване на задълженията към още един от кредиторите на БДЖ, в момента общите задължения на „Холдинг БДЖ“ Група, което включва и дружествата „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД и „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД, възлизат на 393 млн. лева. Този резултат е постигнат благодарение на предприетите мерки за финансово стабилизиране и извършените реформи в дружеството, след като през 2009 г. задълженията бяха в размер на 850 млн. лв. и дружеството беше в изключително лошо състояние.
Оттогава насам заемите към общо осем финансови институции до момента са намалени с пет и сега оставащите задължения са само към три финансови кредитори. В тази връзка и дадената нотификация от ЕК за отпускане на държавна помощ от 224 млн. лв. е много ясен знак за одобряването на реформите и положителна оценка за това, което е направено през последните седем години. Това показва, че ЕК смята, че БДЖ е едно жизнеспособно предприятие и на финалната права на осъществяване на реформите позволява на държавата да се намеси, да погаси тези 224 млн. лв., за да даде хоризонт за бъдещото развитие на железницата.
– Какво се случва с обществената поръчка за ремонт на мотрисите „Сименс“, която бе обжалвана?
– В резултат на обжалване на обществената поръчка със свое разпореждане Комисия за защита на конкуренцията отказва да образува производство, което в последствие не е обжалвано и е влязло в законна сила. Като последица от обжалването е удължен срокът за подаване на заявления за участие и процедурата продължава съгласно законоустановените етапи за провеждането й.
Източник: http://m.dir.bg/dnes/news/26086020/