БДЖ в мегасделка с телекомите
Трите мобилни оператора – "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком", ще влязат в тежка надпревара за един от най-апетитните договори на пазара у нас. Държавните предприятия от железопътния сектор са решили да сключат четиригодишно рамково споразумение с един от телекомите за предоставяне на електронни съобщителни услуги. А че става въпрос за изключително атрактивна сделка, е извън съмнение най-малкото защото в нея ще участват фирми като "Холдинг Български държавни железници", "Национална компания "Железопътна инфраструктура", "БДЖ – Товарни превози", "БДЖ – Пътнически превози", както и държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване". Минималният брой SIM-карти в затворената корпоративна група, за които ще се плаща месечен абонамент, е 6800. Но както е известно, дори взети поотделно, БДЖ и НКЖИ са най-големите работодатели в България с по над 10 хил. служители, така че нищо чудно клиентите да се окажат доста повече.
Струва си да отбележим и цената, която са готови да платят държавните компании, за да ползват GSM-услуги и мобилен интернет. Общо за целия срок на споразумението са заложени 3 354 000 лв., или по около 70 хил. лв. на месец.
Логично е при формирането на толкова голяма група и сключването на четиригодишен договор да се ползват и сериозни отстъпки. Но ако зависеше само от телекомите, едва ли щеше да се получи точно така. За разлика от частните фирми, държавните предприятия са привилегировани, тъй като не чакат операторите да им предложат каквото намерят за добре, а сами определят правилата. Посочват колко и какви услуги искат и фиксират максимални цени за тях. Съответно "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком" могат само да се съобразят с ограниченията и да изработят дори още по-добра оферта, за да стигнат до споразумение. В конкретния случай обаче железопътните компании направо са притиснали до стената доставчиците на електронни съобщителни услуги.
На първо място, с най-голяма тежест при класирането на офертите ще са предложените цени за различните услуги. Само че те са поставени в такива граници, че изглеждат нереално на фона на това, което плаща масовият потребител. За да получат например максималните 50 точки по компонента месечен абонамент за всяка SIM-карта, телекомите трябва да предложат такса до един лев без ДДС. При сума в диапазона от 1.01 лв. до 1.50 лв. без ДДС ще се присъждат 25 точки, от 1.51 лв. до 2.00 лв. без ДДС – само пет точки, а за над два лева няма да се дава нищо.
Подобно е положението и с цената за минута изходящ разговор от абонати на корпоративната група след изчерпване на предложения брой безплатни минути. При оферта от 0.00 лв. до 0.04 лв. без ДДС кандидатът ще получава максималните 20 точки. С 10 точки ще бъде оценено предложение в диапазона от 0.05 лв. до 0.07 лв. без ДДС, а по-скъпите минути изобщо няма да се точкуват.
Доста по-близо до стандартните в сектора са поисканите цени за мобилен интернет, който ще бъде предоставен само на специално посочени от възложителите абонати. Пакет от 1.5 GB трафик за смартфон ще получава максимална оценка при цена до 7 лв. без ДДС. Десет гигабайта трафик за лаптоп пък е необходимо да струват до 12 лева.
Любопитни са и количествените параметри, които са заложили държавните жп фирми. Те ще оценят най-високо (с 50 точки) предложенията за над 30 хил. (или неограничен брой) безплатни минути в групата. В същото време едва 5 точки ще получават оферти с до 10 хил. безплатни минути. За спечелването на максималните точки от безплатни разговори към абонати на други мобилни и фиксирани мрежи обаче ще са достатъчни едва 15 минути.
Колкото до последния показател за формиране на крайната оценка на съответните предложения – а именно скоростта на UMTS/3G мрежата, интересното там е, че се изисква само декларация, без конкретни доказателства. В случая, при декларирана скорост на сваляне на данни (download) от 25.01 Mbps до 42 Mbps, ще се получават максималните 100 точки, но дали тези параметри ще бъдат осигурени навсякъде и по всяка време няма никаква гаранция и съответно всеки може да ги заяви.
Първоначално, според обявлението в регистъра на обществените поръчки, е било предвидено при оценяването на офертите да се взема предвид и броят на наличните базови станции на съответния оператор, но впоследствие тази, меко казано, абсурдна от всяка гледна точка идея е отхвърлена.
Иначе това е третият опит на "Холдинг Български държавни железници", "Национална компания Железопътна инфраструктура", "БДЖ – Товарни превози", "БДЖ – Пътнически превози" и "Транспортно строителство и възстановяване" да се обединят в една група, за да ползват по-изгодни електронни съобщителни услуги. Предишният конкурс бе обявен на 26 юни. Само седмица по-късно той бе прекратен с обяснението, че са установени някакви нарушения при откриването на процедурата, които не могат да бъдат отстранени без промяна на първоначалните условия. Преди това – на 23 октомври 2013-а, бе спрян и първи търг за GSM-оператор. Тогава генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев поне каза, че в хода на процедурата оценителната комисия е констатирала няколко грешки в обявената методика за оценка на офертите.
Какъв ще е развоят при новия търг ще разберем най-рано в средата на декември, тъй като оферти ще могат да се подават до края на следващия месец. Но при мащаба на поръчката няма да е изненадващо, ако още идната седмица бъдат внесени жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу решението за откриването й.
Източник: Банкеръ