До Редакцията на Transportal.bg
Уважаема редакция,
Във връзка с публикации в медийното пространство относно липсата на опасност от мазутния разлив от потъналия преди 100 години кораб „Мопанг“ и по конкретно по отношение на успокоителната фраза на министър Ивайло Московски „..подобен казус се случва за първи път…”, както и фразата му, че „ситуацията около разлива на мазут е овладяна”, моля публично да отбележите , че това са неверни твърдения, недопустимо изречени от министър отговорен за транспортната безопасност. Моля да дадете публичност на следното опровержение, за което нямам претенции за изчерпателност, но отбелязвам, че само през последните 30 – тина години край нашето крайбрежие има десетки подобни инциденти, а сегашния разлив „не се случва за първи път”, както твърди Московски. Ето някой от тях:
- Румънския супертанкер „Униря” – 13 окт.1982 г., Бургаски залив, на борда има 4000 т. газьол, 450 т. мазут и не големи количества масла. В танковете му има около 68,000 тона суров нефт; Прилагам извадка от доклад за този инцидент: „Веднага след сигнала за бедствие се подготвя експедиционен отряд в състав два спасителни влекача (“Перун”, “Бенковски”), плавбаза “Китен” с 50 т. пенообразовател, нефтосъбирач за открито море (Русалка”) и малък танкер, които след около час се отправят към бедстващия танкер. Поискан е въздушен разузнавателен оглед, който се осъществява от самолет ЯК-40 и вертолет МИ-2; От контролната структура (ДИК-сега ИАМА) ми бе възложено сформиране на кризисен щаб, който бе сформен от специалисти по морско спасяване и нефто разливи, пожарникари, и медицински екип качени на борда на “Перун”, чийто екипаж е подсилен с 6 огнеборци със специална индивидуална техника и костюми за работа в огън и задимена среда. Данните от извършено радио-издирване сочат че, танкера е в съвсем друга позиция, различна от обявената от капитана му (47 мили на юг срещу Бургаския залив). Данните са подтвърдени и от самолета ЯК 40. Информиран е корабособственика НАВРОМ за действията на отряда. От корабособственика се получава отказ за намеса, но предвид сериозната опасност, тази разпоредба – информация, не се взема под внимание и се пристъпва към операция за ликвидация на последствията от много сериозния инцидент».
М/Т “УНИРЯ”, след изгасяване на пожара на 14октомври 1982 г.
- Официална международна справка за разливите в периода 2000 -2004 г. Черно море, за района на Бургаския залив разливите са 5 броя, за българското крайбрежие са около 40;
Виждат се местоположенията на нефторазливите.
- Сблъскване и потъване „Карам 1” с „Александро ДП” (29.11.2010 г). Разлив
Оценка на дрейфа на разлива след потъването на Карам 1;
Операция „Карам 1” – 29 11 2010, потънал след сблъскване южно от Емине срещу Бургаския залив.
- мк „Толстой” – 27 09 2008 , Потъва срещу Емине, пречупване и наличие на авариен нефто разлив
5. Потъване на мк „Еллан” , дрейфащ в наше териториално море, с направление Варненски залив. Има разлив, с публично успокояване на обществеността от изпълнителния директор на ИАМА, „Разливът е от газьол и той бързо се изпарява”
Дрейфаща част от товара на Еллан.
6. мк „Елга-1”. Типичен случай на много сериозна опасност от пречупване на кораба с последващ евентуален разлив. Безотговорно, умишлено забавяне действията по ликвидация на инцидента, (извършено от МТИТС (ИАМА), с цел изчакване пристигане на чуждестранен екип от Холандия. Мк „Ентерпрайс”– специализиран кораб за ликвидация на нефторазливи (осигурен финансово със средства от ЕС) е отстранен. Типична корупционна практика.
Относно твърдението, изречено от министър Московски „Разливът е овладян …”
а) Нашия водолазен екип вдигна дрон и показа в фейсбук, че разливът не е овладян;
б) На мястото на разлива на 11.08.2018 се появиха катер на ИАМА и непонятно защо и портови влекач на Мултрашип (Мултратъг 26), които след 21.30 часа, напуснаха района и се прибраха в Бургаското пристанище. На мястото е поставен бон, който под въздействие на вятър и течение, не си изпълнява функциите по заграждането на разлива;
в) Няма излъчено „Известие до мореплаванелите” за промяната в навигационната обстановка в този район, няма оставен и охранителен кораб, а тук се движат непрекъснато туристически корабчета и се създава ситуация подобна на инцидента в Охридското езеро, когато загинаха много български туристи.
В заключение, ние от Булсар считаме, че МТИТС следва да се заеме незабавно с възстановяване на морската аварийно спасителна дейност, така както повелява добрата международна практика, а не както те изопачават конвенционалните ангажименти на България в тази сфера.
За екипа на БУЛСАР
кдп. Никифор Герчев-СЕО