Бюджетът ще кредитира ремонтите на жп линии

 

Държавният бюджет ще кредитира временно ремонтите на жп линиите, за които не достигат пари по европейските проекти. Това стана ясно на последното заседание на комитета за наблюдение на новата програма "Транспорт" 2014-2020 г. Шефът на програмата Галина Василева съобщи, че държавното предприятие "Национална компания железопътна инфраструктура" (НКЖИ) е получило безлихвена финансова помощ в размер на 110 млн. лв. от Министерството на финансите. Това пише в. "Сега".

Тези средства ще бъдат използвани за разплащане с изпълнителите за октомври, ноември и декември, а след това ще бъдат подадени за сертифициране на разходите до Европейската комисия. Както в. "Сега" писа, за проблема с недофинансираните проекти алармира преди време транспортният министър Ивайло Московски. Още при структурирането им делът на получателя на парите – НКЖИ, е бил много по-голям и вместо обичайните 20% самоучастие към европейското финансиране е предвидено 38%. В същото време "изплуват" и над 100 млн. лв. задължения от БДЖ към НКЖИ. Московски потърси помощта на финансовото ведомство за заем и очевидно е получил подкрепа. Въпросът обаче е разходите действително да бъдат признати от Брюксел и парите да се възстановят в бюджета.

Първият договор за безвъзмездна финансова помощ по новата програма – за проектиране и строеж на две отсечки от магистрала "Струма", е вече подписан, съобщи още Галина Василева. Това са участъците, "ограждащи" най-трудния етап на трасето – през Кресна, които ще струват 370 млн. евро. В ход са и тръжните процедури за този участък през дефилето и за продължението на "Хемус" след Ябланица.

След като се разбра, че забавени проекти по старата програма ще бъдат фазирани и довършени до 2020 г., сега става ясно, че ще има и "обратно фазиране". Това е по-ранното започване на проекти, което е направено с разширяването на участъка от третата линия на метрото в София – бул. "Ботевградско шосе" – бул. "Владимир Вазов" – център – жк "Овча купел".

Дейностите по проекти от програма "Транспорт" 2007-2013 г., които не е възможно да бъдат изпълнени, са предложени за включване в обхвата на новата оперативна програма. Такива са проектът за магистрала Калотина-София и западната дъга на столичния Околовръстен път.

ОТЧЕТ

Сключените договори по старата оперативна програма са за близо 2 млрд. евро – 98.97% от бюджета й. Разплатените средства са 80%, но оптимистичните очаквания са за увеличение до края на годината по обекти, които се довършват. Най-добра усвояемост има изграждането на столичното метро.

Източник: http://www.expert.bg, 26.10.2015г.

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]

Въздушен транспорт

Летете пеша, бе!

Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично таксите за догодина. Ryanair ще преразгледа полетите си от София като маршрути и честотa Темата накратко Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично […]