Магистралата, която Черна гора започна да строи с китайско финансиране, остава един от най-противоречивите инфраструктурни проекти в региона. Проектът за магистрала, която трябва да свърже пристанищния град Бар на Адриатическото крайбрежие със съседна Сърбия, стартира преди около десетилетие и се оценява на внушителната сума от над 990 милиона долара.
Историята на проекта
Проектът бе подписан през 2014 година с китайски инвеститори, а първият етап, покриващ 41 километра, струваше над 944 милиона долара. Въпреки това, магистралата, която бе официално открита през юли 2022 година, обхваща само участъка между Смоковац (близо до столицата Подгорица) и село Матешево. Над 60% от този участък преминава през тунели и мостове, което го прави изключително скъп.
Сега пътуването от столицата до Северна Черна гора отнема едва 25 минути и е значително по-безопасно, в сравнение с предишните труднопроходими планински маршрути. За преминаването по магистралата се изисква тол такса от 3,50 евро. Въпреки това, остава неясно дали някога магистралата ще бъде напълно завършена, тъй като общата ѝ дължина трябва да достигне 163 километра.
Ползи и противоречия
Магистралата е определяна като една от най-скъпите в света и е обект на остри критики. Финансовите средства бяха осигурени чрез китайски заеми, които обремениха бюджета на страната. Проектът стана обект на множество обвинения в корупция, забавяния в строителството и опасения за екологичните последици, което доведе до прозвището „магистралата към ада“.
Китай е често критикуван за това, че чрез инициативата „Един пояс, един път“ поставя малки държави в зависимост чрез трудно управляеми заеми. Черна гора обаче не е спряла партньорството си с китайските фирми.
Нови магистрални проекти
През 2023 година Черна гора обяви нов проект за строителство на магистрала между туристическите градове Будва и Тиват. Новият участък ще бъде с дължина 16 километра и струва 53 милиона евро, което прави над 3 милиона евро на километър. Финансирането този път няма да е от китайски банки, а ще бъде осигурено чрез областния бюджет и кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) на стойност 14 милиона евро.