Черна гора и скъпата магистрала: Урокът, който балканската страна не научи

строителство на магистрала
Снимка: Stock

Магистралата, която Черна гора започна да строи с китайско финансиране, остава един от най-противоречивите инфраструктурни проекти в региона. Проектът за магистрала, която трябва да свърже пристанищния град Бар на Адриатическото крайбрежие със съседна Сърбия, стартира преди около десетилетие и се оценява на внушителната сума от над 990 милиона долара.

Историята на проекта

Проектът бе подписан през 2014 година с китайски инвеститори, а първият етап, покриващ 41 километра, струваше над 944 милиона долара. Въпреки това, магистралата, която бе официално открита през юли 2022 година, обхваща само участъка между Смоковац (близо до столицата Подгорица) и село Матешево. Над 60% от този участък преминава през тунели и мостове, което го прави изключително скъп.

Сега пътуването от столицата до Северна Черна гора отнема едва 25 минути и е значително по-безопасно, в сравнение с предишните труднопроходими планински маршрути. За преминаването по магистралата се изисква тол такса от 3,50 евро. Въпреки това, остава неясно дали някога магистралата ще бъде напълно завършена, тъй като общата ѝ дължина трябва да достигне 163 километра.

Ползи и противоречия

Магистралата е определяна като една от най-скъпите в света и е обект на остри критики. Финансовите средства бяха осигурени чрез китайски заеми, които обремениха бюджета на страната. Проектът стана обект на множество обвинения в корупция, забавяния в строителството и опасения за екологичните последици, което доведе до прозвището „магистралата към ада“.

Китай е често критикуван за това, че чрез инициативата „Един пояс, един път“ поставя малки държави в зависимост чрез трудно управляеми заеми. Черна гора обаче не е спряла партньорството си с китайските фирми.

Нови магистрални проекти

През 2023 година Черна гора обяви нов проект за строителство на магистрала между туристическите градове Будва и Тиват. Новият участък ще бъде с дължина 16 километра и струва 53 милиона евро, което прави над 3 милиона евро на километър. Финансирането този път няма да е от китайски банки, а ще бъде осигурено чрез областния бюджет и кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) на стойност 14 милиона евро.

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…