Само преди няколки дни стана тежка катастрофа, на редовно задействан прелез в пловдивскито село Скутаре. Всъщност тези новини не са някакви големи и нечувани събития в България. Защо се случват обаче? Както и преди съм го казвал, като водач на МПС и работил 6 години в железниците осигурявайки жп прелези – Закона за движение на пътищата и Закона за железопътния транспорт (и по-точно подзаконовите му актове) са напълно съвършени по отношение безопасно действие на прелезите, работа с тях и пресичането им от релсови и нерелсови возила. Първият в 4 кратки члена (51-54) описва какви са положенията на прелеза и как безопасно да бъде преминат от автомобилите независимо дали е изправен или не, а вторият описва работата на длъжностните лица с него, поддръжката му осигуряване на движение и преминаване на релсовите возила през него в режим на изправност и неизправност. И сега дали си отговаряме защо са нужни толкова много жертви ранени и материални щети – за да научим ЗДП! Което ни говори освен, че много хора са си изкарали книжките по втория начин, че често бързането може да ни отведе в болницата, ако не в гробищата и трябва да се научим на спазване на елементарни правила и разумно поведение зад волана.
Направих си труда преди 3 дни да разгледам съдебни практики за нарушение на ЗДП при преминаване на жп прелези и познайте – оказа се, че повечето налагани наказания на водачи на МПС са на стойност 20 лв. По-наглото е, че някои от тях ги обжалват и съда разбира се ги потвърждава, не им ги отменя. В делата за големите материални щети, съда също присъжда сметките на виновните зад волана, но те са малко на брой (делата) и явни заради слабия отзвук продължава да има много нарушители.