Датско-норвежки проект, насочен към изграждането най-големия и най-мощен в света ферибот с водородно гориво, кандидатства за финансиране от ЕС. Планът двете държави е да започнат експлоатация на услугата Копенхаген-Осло до 2027 година.
Проектът ще бъде изпълнен от няколко корабни и енергийни фирми, които се обединиха, за да построят ферибот, способен да превози 1800 пътници между двете скандинавски столици. Корабът, който ще носи името Europa Seaways, ще се захранва от водородни горивни клетки с нулеви емисии. Водородът ще се произвежда в Дания, използвайки вятърна енергия, което означава, че той ще бъде „зелен водород“, а не сив или син, което включва използването на изкопаеми горива в производствения процес. Според първоначалните изчисления на проекта, фериботът ще икономисва 64 000 тона CO2 емисии всяка година, което се равнява на извеждането на повече от 13 000 леки автомобили от пътя. Europa Seaways също ще може да превозва превозни средства – 380 автомобила или 120 камиона на около 48-часовото пътуване. За да постигне тази цел, той ще се захранва от 23-мегаватна горивна клетка, която ще подсигури всички съществуващи задвижващи системи.
„Днес най-големите системи с горивни клетки произвеждат максимум от 1 до 5 MW и разработването на такива мащабни инсталации с горивни клетки за електрически ферибот е сериозна задача“, коментира Торбен Карлсен, главен изпълнителен директор на фериботната фирма DFDS, който ще управлява кораба. . „Можем да успеем само в партньорства с компании, които заедно могат да съберат някои от най-добрите експертни познания по света в проектирането, одобряването, изграждането, финансирането и експлоатацията на иновативни кораби“, добави той. DFDS все пак публикува изявление, че тъй като все още няма такива кораби, ще са необходими публични пари, за да бъде пуснат такъв кораб на водата. За целта проектът е кандидатствал за подкрепа от иновационния фонд на ЕС за 10 милиарда евро.
Този фонд, който е насочен към „изключително иновативни технологии и големи водещи проекти“, се захранва от плащания от пазара на въглеродни емисии на ЕС. Схемата за търговия с емисии и първите покани за участие в търгове бяха пуснати през ноември. Според проект на Стратегията за устойчива и интелигентна мобилност на Европейската комисия, който бе публикуван в сряда (9 декември), ръководството на ЕК иска да види кораби с нулеви емисии в експлоатация до 2035 г. Като се има предвид, че DFDS има за цел да стартира услуги през 2027 г., Europa Seaways може да покрие тази цел и да предостави на други фирми ценни данни за развитие. Фериботите се разглеждат като добра входна точка за кораби с нулеви емисии, преди да може да бъде построен пълномащабен масивен контейнерен кораб, по същия начин, по който автобусите са реализирали батерията и водородното захранване преди камионите.
„За да може индустрията да постигне амбициите на Международната морска организация до 2050 г., тя ще трябва да премине към нулеви въглеродни горива, това е сложен път не само от гледна точка на технологиите, но и на инфраструктурата“, казва Чарлз Хаскел от Lloyd’s Register, компания за корабни услуги, участваща в проекта. Датската енергийна компания Ørsted също ще играе важна роля, тъй като ще помогне за осигуряването на зелено водородно гориво. Компанията вече обяви планове за изграждане на нови съоръжения, насочени към осигуряване на зелено гориво за тежък транспорт, самолети и кораби. „Ако регулаторните органи са готови да създадат правната рамка, за да се даде възможност на търсенето и предлагането на устойчиви горива, датските компании са готови да инвестират в мащабни проекти Power-to-X“, коментира вицепрезидентът на Ørsted Андерс Нордстрем. Неправителствената организация „Транспорт и околна среда за чиста мобилност“ публикува проучване в понеделник (7 декември), в което се твърди, че водородът „ще бъде излишно изразходване“ за автомобилния транспорт и вместо това трябва да бъде предназначен за авиацията и корабоплаването. „Нашето проучване показва, че само авиационният и корабоплавателният сектор ще създадат значителен, нов пазар за зелен водород, който ще помогне за мащабиране на технологията и ще проправи пътя за корабоплаване с нулеви емисии и полети“, каза Герт Де Кок от НПО-то. „Изборът, който правим днес, може да има огромни последици за търсенето на енергия в бъдеще. Например, експлоатацията на малка част от превозните средства на електронни горива ще изисква офшорни вятърни турбини, покриващи цяла Дания. Това няма никакъв смисъл “, добави той.
Euractiv.com