- Господин Димитров, от днес транспортното министерство се поема от нов служебен министър. Какви са очакванията на автомобилния бранш към него?
- Първо искам да честитя новия пост на г-н Тодоров. Въпреки не толкова дългия срок на служебното правителство в автомобилния сектор има доста неща, които могат да се направят и очакванията към него са високи. На първо място смятам, че докато нямаме стабилно работещ парламент не трябва да се пипа нормативната уредба, а да се използват другите ресурси, които правителството, а и в частност министъра има на разположение.
- Кое е първото нещо, за което ще настоявате?
- Това, за което имахме предварителни разговори с досегашния екип на министерството и в частност министър Желязков бе възможността на български компании да бъдат бенефициенти по новата оперативна програма „Транспорт“. Става дума за компании с утвърдено реноме, които не са част от сивия сектор и осигуряват и сериозни постъпления в държавния бюджет. Разбира се аз мога да говоря за автомобилния сектор, тъй като нямам конкретни наблюдения как стои положението при другите видове транспорт, но такова решение би било полезно и за компании в морския, железопътния и въздушния транспорт.
Конкретно в автомобилния бранш ние реално се явяваме износители на услуга, тъй като автомобилния парк и десет пъти по-голям от нуждите на вътрешния пазар и основната част от дейността ни се извършва зад граница. Участието на компаниите ни с проекти по ОПТ би повишила конкурентоспособността ни и съответно постъпленията от данъци в държавния бюджет.
- Предстои и обявяването на параметрите на т.нар. „зелена сделка“ на ЕС. Ще бъде ли предмет на обсъжданията между бранша и държавата?
- Категорично да ! Големия плюс за нас е, че в последните години успяхме да обновим почти целия автомобилен парк и смея да твърдя, че нашите превозни средства са най-новите и екологични в цяла Европа. Зелената сделка обаче ни изправя пред нови предизвикателства – например използването на метан, както и на водородни технологии в транспорта. Така че очакваме от държавата помощ преди всичко за въвеждане на тези нови технологии – включително и използване на европейски средства по линия на зелената сделка.
- Какво обаче може да помогне новия служебен министър в краткосрочен план?
- Имаме нужда най-вече от помощ в международен план. На първо място засиления имигрантски натиск на някои места като границата между Сърбия и Хърватия води до проблеми за превозвачите ни, както по линия на сигурността, така и заради прекалено голямото налагане на глоби.
На второ място – и тука новият министър заедно с колегата си – министъра на външните работи би могъл да помогне – трябват разговори на ниво ЕС за прилагането на разпоредбите по втория пакет мобилност. В момента няма точна европейска регулация как да се извършват проверките по изискванията на пакета. Например за почивките на шофьорите – в повечето страни от Западна Европа изискват документ от шофьора, с който да докаже, че е почивал извън машината. Вместо да се прави проверка единствено ако се установи, че водача почива в кабината. Неяснотата в прилагането на това законодателство води до избирателно отношение към нашите превозвачи от страна на западноевропейските страни, които съвсем естествено се стремят да освободят пазара за свои компании.