Европейският комисар по въпросите на сближаването и реформите Елиса Ферейра изрази подкрепата си за разширяване на железниците в страните-членки. Тя призова за инвестиции в модернизация и регионални жп връзки.
Ферейра заяви, че е убедена в критичното значение на железопътния транспорт за европейската икономика и за Зелената сделка по време на заключителната сесия на конференцията за откриване на Европейската година на железопътния транспорт 2021, организирана от европредседателството на Португалия.
Тя подчерта факта, че това е най-безопасният вид транспорт и най-важното е, че е устойчив. Еврокомисарят увери европейските правителства, че имат нейната “пълна подкрепа за разширяване на използването на железопътния транспорт, както за пътници, така и за товари“. Тя обаче изтъкна, че в това отношение Европа е изправена пред истинско предизвикателство.
“Нашите данни показват, че железопътният транспорт представлява само 10% от пътническия транспорт в Европа, в сравнение с 80% за автомобилния. Това е доста тревожно“, каза тя и добави, че цифрите за товарни превози не са много по-добри – железопътният транспорт представлява 18% от товарния транспорт, за разлика от 75% по пътищата.
Според комисаря обаче увеличаването на използването на железопътния транспорт и в двата случая може “значително да намали емисиите на въглероден диоксид и да повиши качеството на живота чрез повече комфорт и качество, и по-малко задръствания и смущения“.
Тя припомни, че ЕС вече е инвестирал в железниците през последните години, като очакванията са до 2023 г. да бъдат построени около 580 000 километра нови железопътни линии, както и почти 6000 километра реконструкция на съществуващи трасета.
Според Ферейра има три принципа, които трябва да ръководят инвестициите в железопътния транспорт, а именно модернизацията на железопътната инфраструктура, както и инвестициите в лесно достъпни и лесни за ползване железопътни линии, осигуряващи достъпност за всички граждани, особено тези с намалена подвижност.
“Все още е трудно в Европа да се купуват билети за трансгранично пътуване. Това често изисква два билета от два различни източника. Това не е приемливо. Цените и разписанията рядко са в синхрон“, каза Ферейра и посочи необходимостта от “по-добра интермобилност, при която пътниците да имат безпроблемен достъп до влакове, летища и метро с паркинг наблизо“.
Не на последно място тя призова за инвестиции в регионални връзки, като се има предвид, че “добрите връзки са жизненоважни за регионалното развитие“.
“Готови сме да инвестираме в тази оперативна съвместимост чрез програми за сближаване. Трябва да гарантираме, че основните европейски линии са свързани с регионални линии, така че нито един регион, нито една държава да не остане без жп връзка“.
“Сега, повече от всякога, е време да разширим използването на железопътния транспорт. Сега е моментът да се гарантира, че всички региони разполагат с модерна инфраструктура и силни свързващи мрежи. Сега е моментът за по-интелигентни, по-достъпни и по-фокусирани върху потребителя услуги. Сега е идеалното време за Европейската година на железниците “, заключи тя.
Източник: https://euractiv.bg/section/транспорт/news/ек-ще-окаже-пълна-подкрепа-в-модернизи/?fbclid=IwAR0bifTUk_HtD7O_cfQh9jYxyf5hAKZZl3yEohe24OnSA-Cv-iCiHZBeAtU