– Госпожо Йончева, защо реагирате толкова остро срещу концесията на летище „София“?
– „Концесията на Летище „София” най-вероятно ще бъде дадена на турска фирма. Ние вече три години предупреждава, че това ще се случи”. Служебното правителство на Герджиков вече веднъж спря концесията, защото тя представлява заплаха за българската национална сигурност. В случая Борисов се държи като брокер на Ердоган – нека да си припомним, че вече ще зависим от Турция да не ни врътне кранчето покрай „Турски поток“. Не ме разбирайте грешно – Турция е наш съсед, с който сме в добри отношения. Това обаче означава тези отношения да бъдат на равноправна основа, а не да се държим като васал. Летище „София” е на печалба, в последните години приходите му се увеличават с 20% и стигат до 168 млн. лв. Печалбата на летището е почти 13 млн. лв. годишно. Расте и броят на пътниците. Защо е нужно печелившо предприятие да се дава на концесия?
– Намерението за концесия означава ли, че ГЕРБ признават, че не могат да управляват?
– Правителството дава на концесия или продава всяко печелившо българско предприятие, защото работи за един тесен кръг от хора. Твърдението, че държавата е лош стопанин е абсурдно, защото кандидатите, които са подали оферти, са държавни фирми. Можем да говорим единствено за неумение и липса на капацитет да се менажират големите държавни дружества.
– Можем ли тогава да говорим за липса на управленски и административен капацитет от страна на управляващите?
– Липса на управленски и административен капацитет е меко и дипломатично описание. Това правителство е една шайка и те сами се наричат така. Тази дума, вече е част от речника на много български организации, сред които от днес е и АИКБ, защото цената на промишления ток се вдига два пъти. Асоциацията определи НЕК, която реално е част от държавата като организирана престъпна група. Днес имахме среща с представители на бранша в североизточна България и те споделиха, че в момента плащаме най-скъпия промишлен ток в цяла Европа. Което не е причинено от някакви липси, а от задкулисни игри в НЕК, които имат за цел някои хора да спечелят милиони.
А увеличението на електроенергията за промишлеността означава поскъпване на цената на продукта за крайния потребител. При това говорим не за лукс, а за стоки от първа необходимост. Да не забравяме, че до месеци предстои и евентуалното тръгване на ТОЛ системата. Автомобилните превозвачи вече обявиха, че с новите такси крайните цени ще скочат допълнително.
Неслучайно сме на последно място в Европа по всички показатели. Всичко това е в резултат от корупцията, сивата икономика и срива на чуждестранните инвестиции. Затова 26-и май трябва да бъде денят на края на ГЕРБ.