Фандъкова: Променяме движението в центъра заради метрото. Ще се убедите, че търпението си е струвало!

Образованието сега има нужда от успокояване, промените да продължат и никога да не се поставя под съмнение възпитанието на децата в патриотизъм, казва кметът на София Йорданка Фандъков

– Г-жо Фандъкова, като дългогодишен учител и директор как ще коментирате промените в учебните програми, довели до оставката на просветния министър проф. Танев? Той заяви, че премиерът не му е правил забележки за разлика от вас… Ще се справи ли Меглена Кунева?

– Начинът на подготовка и представяне на новите учебни програми беше на път да дискредитира промяната. Тя започна с новия закон за училищно и предучилищно образование, който се подготвя няколко години и беше обсъждан с учители, директори, родители. Този подход трябваше да се използва и при представянето на учебните програми. Законът даде рамката, а МОН трябва да подготви новите програми. Те са ключов фактор за промяната на системата, който показва какво трябва да знаят и могат децата ни. Възпитанието в патриотизъм и национална гордост не трябва да се поставя под съмнение. Една от грешките беше, че не стана ясна визията на министъра за целите на програмите. Така промяната се превърна в механично рязане на произведения, а не как ще се учи, така че да се насърчат децата да четат, разбират и правят изводи.

Системата има нужда от успокояване. Пожелавам успех на г-жа Кунева, очаквам да продължи промените. За да се направят реформите, не стига само да заявиш, че си реформатор и искаш да ги направиш, а да знаеш как и да постигнеш резултат. Иначе проф. Танев е опитен човек, няма как да му правя забележки. Когато е търсил съвет от мен, съм казвала мнението си на експерт в средното образование. Министърът е този, които носи отговорността, както аз нося своята като кмет.

– Все по-често ви сочат за най-вероятния кандидат за президент на ГЕРБ. Възможно ли е първата жена кмет на София да е и първата жена президент?

– Нямам никакви амбиции за това. Напротив, като кмет имам сериозни отговорности за развитието на София.

– Тогава към кметските въпроси – ще се разшири ли зелената зона в 6 квартала?

– Има искания от граждани и кметове на райони. Знаете, че най-тежка е ситуацията с паркирането на границите на зелената зона, защото всички спират по съседните улици и за живеещите има проблем.

Кметът на район “Лозенец” преди година направи обсъждане с гражданите. Районните кметове трябва да обсъдят всички искания с гражданите и чак след това може да има официално предложение към СОС.

Целта на зоните е намаляване на трафика в центъра, а не събиране на повече средства

Ефектът досега е 20% свободни места, а това значи по-малко трафик и вредни емисии. Така че, ако гражданите искат, нека направят предложения, ако не – няма да има разширение.

– Почна строителството на третата метролиния и движението в центъра вече е затруднено. Къде още ще се затварят улици?

– Вече има стеснение по булевардите “П. Евтимий” и “Евлоги и Христо Георгиеви”. Същинското строителство ще започне в края на март. Тогава ще се наложи допълнително затруднение за движението.

Моля гражданите за разбиране и търпение. Преди строителството на метрото по булевардите “Ломско шосе” и “Черни връх” имаше протести. Но хората видяха, че си струва да се прояви търпение, защото после не само могат да ползват най-удобния градски транспорт, но с метрото се променя и градската среда.

Вярвам, че софиянци вече видяха, че се строи в срок. Нека при възможност да избягват пътуването с автомобил през центъра. Важно е да осигурим движението на наземния градски транспорт в тези участъци и алтернативи за придвижване. От края на март ще бъде изцяло затворен бул. “П. Евтимий” и ще има нова организация на движение в зоната.

Движението ще стане двупосочно по “В. Левски” от ул. “Граф Игнатиев” до тунела при НДК – 2 ленти в посока Петте кьошета и 1 в обратната.

Докато трае строителството, трасето на трамвай №6 ще се премести от бул. “Скобелев” до пазара “Иван Вазов” по линията на трамвай №1. Обслужването на пътници от бул. “Арсеналски” временно ще става с автобус. Предстоят срещи с граждани, за да се реши кой вариант да се избере. Тази организация на движение ще трае 1,5 г.

Започна обсъждането на проекта за реконструкция на бул. “Скобелев”. Има различни варианти. Целта е да запазим трамвайните трасета. Прави се всичко, за да бъдат засегнати минимален брой дървета по “П. Евтимий”. Няколко пъти се променя проектът, сега отново се работи. Част от дърветата ще се преместят. След строителството на метрото булевардът ще се ремонтира, ще е с нови тротоари, осветление и засаждане на кестени.

– Определихте метрото като ключов проект за 2016 г., но какво друго ще се случи в София?

– Третата метролиния безспорно е ключов проект за следващите години със започналото строителство на 7 станции. Предстои стартът на още 5 – при бул. “Вл. Вазов” и 4 в посока “Овча купел”. Акцент продължава да е модернизацията на градския транспорт – купуваме 140 автобуса и 5 трамвая

До дни очаквам програмата за модернизация на автобусите. Целта е след 4 г. средната им възраст да е 7 г. Ще пристигнат и реновираните трамваи от Швейцария.

Продължаваме с ремонтите на паркове. Напролет ще е готов и първият изцяло нов парк – “Възраждане”. В Западен парк ще изградим осветление и вход откъм “Люлин”. Започва обсъждането на плана на нов парк в “Дружба”. Ще довършим ремонта на парка около НДК. Продължава строителството на детски градини, въвеждането на мерки за енергийна ефективност.

– Ще почне ли строителството на естакадата при “България” и “Гешов” и кои булеварди са в списъка за ремонт?

– Имаме готовност да започнем естакадата с изграждането на метростанцията там. Още не сме решили кога точно, защото обсъждаме как да не се блокира бул. “България”. Заради затрудненията от строителството на метрото в центъра пътните ремонти ще са повече в крайните квартали. Ще започне реконструкцията на бул. “Монтевидео”, изграждането на ул. “Обиколна”, ремонтът на бул. “Вл. Вазов” с мостовете, един от които е в тежко състояние. Усилията ни ще са насочени към малките улици във всички квартали. Това ще продължи в следващите години. Очаквам до края на март от районните кметове списък с улиците за ремонт в следващите 3 г.

– Ще стане ли билетчето 1,50 лв. напролет?

– До момента няма такова предложение. ЦГМ всяка година прави предложения, отчита разходи и приходи. Дали тази година ще има искане за увеличение, предстои да видим. По-важното е да работят за насърчаване на хората да ползват карти, по-гъвкава тарифна политика и модерни начини за отчитане на пътуването, за да се стимулират редовните пътници.

Подготвя се конкурс за изграждане на тикетсистемата, за да може пътуването да се плаща на време или разстояние

– Обявихте конкурс за главен архитект, но още няма нито един кандидат. Притеснявате ли се, че може да не се яви никой?

– Кандидатите трябва да представят и концепция за управление на системата на градско планиране с подаването на документите. Затова очаквам те да бъдат подадени в последните дни от срока. Надявам се на голям интерес. Темата беше дискутирана активно през годините, много архитекти даваха мнения и оценки. Важно е конкурсът да е максимално публичен. На сайта на общината се публикува цялата информация. Поканих в комисията представители на САБ, КАБ и инициативния комитет, който иска промени в работата на главния архитект.

– Но от комитета отказаха.

– Надявам се да се включат, за да дадат своя принос за най-добрия избор. Съставът на комисията, в която ще влязат общински съветници, представители на администрацията и МРРБ, ще бъде определен до дни. Всички кандидати ще представят и публично идеите си.

Източник : www.klassa.bg

ЖП транспорт

Bombardier Transportation отваря офис в София за подкрепа на български проекти

БЪЛГАРИЯ: Bombardier Transportation създаде дъщерно дружество в България и откри офис за управление на проекти в София. „Със значителната модернизация на железопътния транспорт в България, този нов офис бележи важен […]

Uncategorized

Караянчева, ако някой може да дава разрешения за метрото, това не сте вие от ГЕРБ

Михаил Рангелов „Като не ви харесва Бойко, не ходете с метрото“, призова протестиращите председателката на парламента Цвета Караянчева. Въпреки, че присвояването на държавни постижения за партийни цели е нормална практика […]

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]