FIATA: Кризата в морския транспорт дава предимство на големите и ощетява малките

Концентрацията на свръхкапацитет и транспортни услуги, които са ограничени за света, създаде изкуствена липса на капацитет и монополни взаимоотношения в световния морски транспорт. В България транспортният баланс е нарушен от прекомерно голямото влияние на лобито на автомобилните превози. Основен приоритет на FIATA в момента е дигитализацията на веригата на доставки като най-добър отговор на предизвикателствата на съвременната епоха и кризата с коронавируса. Това заяви Иван Петров, председател на Международната федерация на спедиторските сдружения (FIATA), в ефира на предаването „Бизнес старт“ на телевизия БГонЕър с водещ Христо Николов.

„Мулитмодалността е ключова за правилното развитие на всички видове транспорт – използването на най-добрите възможности и качества на всеки един вид в тяхната комбинация… В България прекалено високо е лобито на автомобилните превози и затова има рязко небалансирана система. Усилията би следвало да се насочат към железопътните транспорти и логистиката, без да се забравят морския и въздушния транспорт.“

България не успява да се възползва от кризата с контенейровозите, защото е периферен пазар с много неизгодни условия на железопътните коридори между Европа и Китай, коментира Петров.

Големите компании засилиха контрола си над веригата на доставки по море по време на пандемията.

„Има силно изразено картелиране, стигащо до монопол, в този вид транспорт, което не е в интерес на световната икономика. Това е резултат на тази глобална война, която се води в момента.“

На по-малките играчи най-вероятно ще се наложи да плащат по-висока цена за транспортни услуги. „Ефектът на това обединение на големите контейнерни линии – което е подкрепено политически от ЕС и Китай – доведе до силна диспропорция на пазара.“

И тази година се очакват проблеми в морския транспорт за коледните празници. „Има забавяне на базата на изкуствено създаден дефицит на предлагането – ценообразуването на спот пазара за контейнери е вдигнато няколко пъти. Това е големият проблем в конкурентоспособността – има договорени за годината цени и условия за минимум капацитет, който се осигурява на корабите, които са в пъти по-ниски от тези на спот пазара. Това предизвиква и задръстванията по пристанищата и нарушава обмена на контейнери“, каза Петров.

„Всичко се движи със закъснение и липса на предвидимост“, добави Петров.

Според него не могат да се правят оптимистични прогнози за цените за 2022 г, още повече, че големите контейнерни вериги вече поглеждат и към авиационния сектор.

„Концентрацията на свръхкапацитет и транспортни услуги, които са ограничени за света, създаде изкуствена липса на капацитет и тези монополни взаимоотношения“, коментира Петров.

Дигиталната стратегия на FIATA включва електронен регистър на членовете на организацията, система за обмен на данни, и дигиталния FIATA Multimodal Transport Bill of Lading, който е единствения мултимодален транспортен документ в света. „Той ще бъде напълно проследим, идентичен с оригинала и ще даде сигурност в сферата на доставките“, каза Петров. По думите му България има стабилно присъствие и е много активна в FIATA.