Хелзинки и Талин, столиците на Финландия и Естония, са разположени на срещуположните краища на Финския залив. Ако не искате да използвате морски транспорт, за да стигнете от единия до другия, ще трябва да пътувате девет часа и да минете през Санкт Петербург. По море обаче двата града са на едва 80 км един от друг, а всекидневно множество фериботи ги свързват.
Грандиозен проект е на път да изгради подводен тунел под Балтийско море, който ще намали времето за пътуване между двете столици от два часа на 30 минути. FinEst Link ще бъде най-дългият подводен тунел в света, макар на практика да е подземен, защото ще се движи дълбоко под дъното на морето. Съоръжението все още е във фаза на планиране и се очаква да бъде готово за 22 години – през 2040 г. Целта му е да свърже северната страна с ЖП връзка с централната част на континента.
Тунелът ще свързва летищата на Хелзинки и Талин. Той ще бъде с три тръби – по една за влакове във всяка посока и една помощна с широчина 8 метра за обслужване и спешни случаи. Според първоначалните изчисления цената му ще бъде между 13 и 20 млрд. евро, а двете държави се надяват 40% от финансирането да дойде от Европейския съюз.
За да бъде възможна работата на гигантската „къртица” и за евакуационни нужди, ще бъдат създадени два изкуствени острова с размери 300х400 метра. Материалът, от който ще бъдат насипани, всъщност ще бъде същият, изкопан за тунелите. В началото на следващото десетилетие ще започнат конкретните проучвателни дейности, а строителството трябва да стартира през 2026 г.
В момента най-дългият железопътен тунел в света е Готард – 57-километров проход в швейцарските Алпи. За сравнение неговото изграждане отне 17 години след 6 години проучвания и струваше около 8 млрд. евро.
Изт: dizzyriders.bg