„В областта на транспорта и съобщенията Бюджет 2018 е подчертано бюджет на статуквото. Управляващите продължават да прилагат неработещи политики и практики – концесията на Летище София, нефинансиране на развитието на БДЖ-ПП, минимална поддръжка на транспортните и съобщителни усуги в малките населени места. За преодоляване на тези пагубни за сектора и страната политики, ние предлагаме увеличение на бюджетните разходи за сектора с 120 млн. лв.” Това заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ и зам.-председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в НС Георги Свиленски по време на дискусия за Алтернативния бюджет на БСП в областта, засягаща транспортния сектор. Тя бе открита от председателя на Съвета по транспорт и съобщения към НС на БСП Петър Мутафчиев.
Против политиката на правителството, водеща до продължаваща агония на БДЖ
„Ние сме категорично против политиката на правителството, водеща до продължаване на агонията на БДЖ. При вече одобрена от ЕК държавна помощ от 224 млн. лв. и многократни ангажименти за закупуване на нови влакове, Бюджет 2018 трябва да направи първи стъпки към процедури за закупуване на нови локомотиви, мотриси, влакове, за модернизиране на жп линии в Южна България за високи скорости. За изпълнение на тази цел предлагаме в Бюджет 2018- 100 млн. лв.“, обясни зам.-председателят на транспортната комисия.
Увеличаваме двойно субсидията за превоз на пътници по нерентабилни линии
Свиленски бе категоричен, че БСП е за запазване на Летище София като държавен летищен оператор и посочи, че може част от акциза за горивата да отива за подобряване на пътищата ни. Той обясни и какво още е залегнало в Алтернативния бюджет на БСП за сектора. „Съгласно приоритета ни за регионално развитие, смятаме за символично увеличението с 3.5 млн. лева на субсидията за превоз на пътници по нерентабилни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони. Нашето предложение е субсидията за страната да се увеличи двойно – от 17 на 34 млн. лв.”, обясни той.
В Алтернативния бюджет на БСП се предвижда също 2018 година да не бъде „нулева” за големите инфраструктурни проекти – АМ „Струма” Лот 3.2 и „Модернизацията на жп линията София – Пловдив”. И двата на стойност по 1,2 млрд. лева. Предлага се увеличение на капиталовия трансфер на бенефициентите Агенция „Пътна инфраструктура“ и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ с цел подготовка и започване реално изпълнение на проектите през 2018 г. Очакваният резултат от това е гарантирано завършване на проектите в установения срок, отпадането им като рискови и предотвратяване на възможната санкция „финансова корекция” за стойността на целия проект.
Предлага се също отпадане финансирането на Коридор „Sea2Sea“ със средства от бюджета за 114 млн. лв. Започване на процедури за финансова помощ от източници на ЕС, както е направила гръцката страна за техния участък Александруполис – Българска граница. БСП предлага северните жп участъци от коридора Карнобат – Синдел – Русе да бъдат подобрени по линията на капиталните ремонти за 40 млн. лв. Предлага се и закупуване на нови влакове за БДЖ „Пътнически превози”. За целта е необходим капиталов трансфер за 2018 г. от 100 млн. лв., при обичайните досега 30 милиона.
Димитър Данчев: Не излъгахме и не предадохме тези 1 000 000 избиратели, дали гласа си за нас
„Не само в сектора транспорт, но и с всичко, което прави БСП и парламентарната ни група, ние се очертахме като ясна политическа и управленска алтернатива на ГЕРБ. Не излъгахме и не предадохме тези 1 000 000 избиратели, дали гласа си за нас. Системно и последователно изпълнявахме нашите ангажименти за борбата с бедността и големите социални неравенства“. Това заяви народният представител от „БСП за България“ Димитър Данчев по време на дискусията, обобщавайки дейността на левицата както в сектор „Транспорт“, така и в другите сфери. По думите му „БСП за България” ясно е заявила, че работи за интересите на българските производители, че предлага адекватни предложения в здравеопазването и образованието, които са и част от приоритети й в Алтернативния бюджет за 2018 г.
По време на срещата присъстваха народни представители от „БСП за България”, представители на различни неправителствени организации от сектор „Транспорт”, експерти, взели участие в изготвяне на Алтернативния бюджет на БСП в сектора.