декември 5, 2024

Граждани се оплакват: Още 1 млрд. за саниране, а нито стотинка за БДЖ

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт излезе с позиция по повод "отказа на правителството да даде пари за БДЖ и търсенето на всякакви други сектори за даване на пари предизборно".

"Ако някой ви казва, че няма пари за покриване на задълженията на държавата към БДЖ от над 1 млрд. лв., не му вярвайте. Ето ги парите – подготвения нов милиард за саниране. Правителството в оставка категорично не желае да даде на железницата", коментира Георги Статков от инициативата.

Според тях Бойко Борисов и неговите министри търсели всякакви варианти, за да не дадат пари, въпреки вече трикратното разрешение от Брюксел – два пъти по времето на Симеон Дянков и веднъж по време на служебния министър на транспорта Николина Ангелкова. 

От инициативата припомнят, че сумата от 1 млрд. лв. недофинансиране на БДЖ е станала известна от отговор на министъра на транспорта Ивайло Московски до депутата от ДСБ Вили Лилков.

От сдружението коментират още, че в единия случай (железницата) инвестицията би била в пазара/услугата – обществения транспорт и в реална енергоефективност (железницата е най-енергоефективният вид транспорт заедно с морския), която обхваща много повече хора (все още над 20 млн. пътувания на година) от тези, които живеят в уж санирани сгради.

В другия случай ("санирането") се наливат пари в бетон и строителни материали, които ще създадат временни работни места при това нискоквалифицирани.

През това време страната непрекъснато обезлюдява и една от основните причини е именно достъпът до населените места и липсата на регулярна транспортна услуга, твърдят от гражданската инициатива. В последните месеци много хора изпитват затруднения да пътуват до работните си места (типичен пример са живущите в последния останал сравнително опазен от демографската криза район на Искърското дефиле именно заради железницата). Много българи нямат достъп до образование, здравеопазване и са с ограничавано насила право на свободно придвижване.

Обществото ни трябва да знае, коментира Веселин Кирев от инициативата, че единственият сектор, който бележи значителен ръст в енергийната консумация през годините не са домакинствата, а транспортът. 

Енергийната консумация на сектора на транспорта в последните години нараства до 3,1 млн. тона петролен еквивалент, докато сектора на индустрията е на 2,6 млн. тона. Домакинствата харчат 2,1 млн. тона, а услугите малко над 1 млн. тона петролен еквивалент.

От този микс железницата е отговорна едва за 1% от общата консумация на енергия в транспорта у нас, съотнесено на база извършена работа, а автомобилният транспорт е отговорен над 92% от енергийната консумация в транспорта.

От друга страна, делът на железопътния транспорт при пътническите превози у нас намалява непрекъснато в последните години и България е на 21 място от 26-те държави с железници в ЕС с едва 2,5%.

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…