- Господин Христов, ще има ли ефект върху екологията от въвеждането на нова еко компонента при формирането на данъка върху автомобилите през следващата година?
- Първо искам да отбележа, че аз съм председател на браншова организация, не съм финансист и специалист по екология. За сметка на това съм запознат с европейската практика и разбирам достатъчно от математика да мога да анализирам новата формула за образуването на данъка. Това, което се предлага няма нищо общо с европейската практика и съм категоричен, че няма да има никакъв ефект върху екологията и безопасността на движението.
- Една от промените предвижда отпадането на облекченията за коли до 101 к.с. с катализатор. Какво е вашето мнение?
- С предложените промени вече няма да има преференции за катализатор. Може би това решение е правилно, защото досега никой не можеше да докаже или например общината да провери дали имаш катализатор. И не е правилно в данъка да се вкарват неща, които ги няма в документа на дадената стока (в случая колата). Оттук нататък се стъпва на база данни само за автомобила, мощност и еврокатегория. За мен обаче не е ясно защо отново има коригиращ коефициент за година на производство като по-новият автомобил е с по-голям коефициент. Второ – не мога да разбера, какво е това уравнение, в което два пъти умножаваш по едно. Имам предвид, че най-старите автомобили – от 15 до 20 години – тях ги умножаваме с коефициент 1. А след това отново ги умножаваме по 1 лев.
- В крайна сметка става ли ясно какви ще са данъците?
- Предвижда се огромна диференция и съответно роля на общинския съвет да определи първоначалната основа, по която ще се образува данъка. Например за най-масовите автомобили от 55 до 74 kW Общинският съвет определя такса от 54 стотинки до лев и 60 на киловат. По-интересното е, че в по-високите класове при мерни при два пъти по-мощните автомобили от 110 kW до 160 kW там почваме от 1,20 лв., което под горната граница на малките автомобили и стигаме до 3,69 лв. Така че в една община ОС може да направи така, че данъка за една нова мощна кола да бъде по-малък от този за стар обикновен автомобил в друга община. И това ние като организации и вие като журналисти трябва да зададете към хората, изобретили тази формула. От това предложение се вижда, че тези хора – и в министерството на финансите, и в екологията нямат идея какво да правят и не са последователни. Нека да вземем един мотоциклет с обем на двигателя от 350 до 500 кубика, което е колкото единия цилиндър на някои автомобили, плаща от 50 до 150 лева. По-горният клас до 750 кубика плащат 225 лева. В същото време коментираме данък за автомобил който от 20 ще скочи на 40 лева. Друг пример – товарен специализиран автомобил, специализирани строителни машини, които са до 40 тона – Общинският съвет им определя данък от 50 до 250 лева. Тотална липса на последователност. И ако искаме нещо да се промени трябва да се каже – мотоциклетите – по-малко от автомобилите, автомобилите – по-малко от камионите. И да има някаква логика, понеже в сегашния проектозакон такава логика липсва. Това го няма никъде другаде в цяла Европа.
- А според вас трябва ли да има облекчения за автомобилите, които имат газови и метанови уредби?
- Задължително ! Ако има еко критерии, трябва на първо място да се видят електромобилите, хибридните автомобили, колите с газови уредби. Който замърсява по-малко трябва да е с по-малък данък. Какъв иначе е стимула човек да си смени автомобила с по-екологичен?
Интервюто взе Михаил Рангелов