Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски заяви пред "Радио К2", че във вторник 7 април в министерството ще се направи презентация на плана за оздравяване и модернизация на железницата. Стратегията за реформа на БДЖ е 7-годишна и цели да се гарантира устойчивост и сигурност на система и работещите в нея. Тази стратегия се очаква да бъде приета от Народното събрание, за да се гарантира устойчивост, независимо какви правителства ще бъдат на власт.
„До какво споразумение достигнахте в предварителните разговори с БДЖ?“, пита Беновска.
Стигнахме до убеждението че за да създадем устойчивост в железницата трябва да работят съвместно трите структури – Национална компания железопътна инфраструктура , операторът БДЖ и регулаторът Железопътна администрация.“, заяви Московски и допълни, че посоката, по която трябва да се върви е паралелно случване на преговори с кредиторите, инвестици, които трябва да се осигурят през различни финансови инструменти и оптимизация и намаляване на губещите дейности.
„Каква е финансовата обезпеченост на стабилизационната програма за БДЖ, която ще представите другата седмица?“, пита Беновска
Министър Московски заяви, че програмата е разработена в три варианта: реалистичен, оптимистичен и екзестенц минимум и че парламента ще избере най-удачния вариант за реформа в системата, предложен от министерството.
С европейски средства ще се инвестира в нови влакове
„Гарантирам, че направлението София – Бургас до няколко години ще се взима за около 4 часа с нов, чист влак, интернет, ресторант, тоалетни и т.н.“, заяви Московски. Очаква се това да се случи в следващите 4 години.
Ивайло Московски каза, че до края на тази година трябва да бъде приключено направлението от Бургас през Пловдив до Септември – Турска граница – Свиленград – Пловдив – Септември. Също и че до края на годината ще бъдат пуснати търговете от Септември към София и Сръбска граница „
В Оперативна програма „Транспорт“ един от основните приоритети е продължаване на развитието по коридорите, които пресичат България. Какво планирате в рамките на тази година по прилежащите връзки на тези транспортни коридори?“, попита Беновска.
„За съжаление нямаме бюджет за прилежащите връзки.“, заяви министър Московски и допълни, че цялата мрежа на железопътната инфраструктура е в тежко състояние, като в момента състоянието е по-лошо заради свлачищата.
„Как ще се справите със злоупотребите в БДЖ, кражбите на горива? Ще вземете ли превантивни мерки?“, пита Беновска. Московски отговори, че всички GPS-и са възстановен и работят, а видеоналблюдението продължава в 15 центъра, като остават още места, където трябва да се сложи и това се изпълнява в момента. „Почти над милион ще успеем да икономисаме от тези взети мерки на годишна база.“, заяви министърът на транспорта.
Според Ивайло Московски липсата на мотивация на работещите в БДЖ се дължи на липсата на устойчивост и сигурност в системата, а заплатите в сектора не са чак толкова ниски, колкото хората си мислят, че са.
Софийското метро е в топ 10 на класираните проекти от ЕК
Министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че метрото превърна летище София в мултимодален транспортен център, с изграждането на новите 4 метростанции: Дружба, Искърско шосе, Софийска Света гора и Летище София, чиито участък е дълъг 5 км.
Министър Ивайло Московски обясни, че тази и следващата година ще бъде завършена и пътната връзка между Терминал 2 и бул. „Брюксел“, което изграждане е започнало още през 2007 г. и впоследствие спряно поради липса на средства. „Има платформа и за ЖП комуникация, трябва 1,5 км да бъде изградена железопътна линия в посока „Подуяне“. Със сигурност това ще създаде възможност на летището да обслужва по-добре пътниците и респективно да набира повече пътници“, коментира Московски.
Проектът за изграждане и разширяване на софийското метро е един от най-успешните проекти по ОП „Транспорт 2007-2013“. Той е в топ 10 на инфраструктурните проекти..