Водещ: Не знам плавно от Русе до Солун дали ще е възможно, но ще си говорим с министъра на транспорта Ивайло Московски за тази връзка, която беше обявена, железопътна, че ще се изгражда между България и Гърция, така че да бъдат свързани нашите пристанища. Ципрас – Борисов – 1 милиард и 70 милиона, мисля, че толкова беше изчислено, че ще са необходими като пари, за да има такава транспортна връзка. Тя засяга пристанищата…
Ивайло Московски : За територията на България.
Водещ: От българска страна?
Ивайло Московски : Да.
Водещ: Пристанищата ли засяга, или може такъв пътнически влак, какъвто сме фигуративно изобразили тук, да тръгне от, да се качиш в Русе и да слезеш в Солун, първо това да уточним?
Ивайло Московски : Проектът е залегнал в част от транспортната мрежа на Европа от доста години. Разбира се, той в първата си фаза включваше връзка между двете черноморски пристанища Бургас и Александруполис. Впоследствие придоби развитие проекта и го оформихме в този вид, в който подписахме меморандума, да включва повече пристанища от гръцка и от българска страна и да има допълнителна, така наречената мулти модалност, тоест да има възможност ток, хора и товари да бъдат прехвърлени от един на друг вид транспорт. В случая се добавиха пристанищата Солун, Кавала, Александруполис през Свиленград и българските пристанища Бургас, Варна и на Дунав – Русе. За участъка, който трябва да бъде модернизиран, доизграден и създаден в българската държава, индикативно, разбира се, е остойностен на около 1 милиард и 70 милиона.
Водещ: А това зеленото ли е недостроеното?
Ивайло Московски : Зеленото е това, което имаме модернизирано по ОП „Транспорт”.
Водещ: Тоест ние си ги имаме тези релси от Русе през Варна, Бургас до Свиленград, всичко е построено.
Ивайло Московски : Като железопътна инфраструктура съществува всичко това, което е необходимо на България, без терминалите, без интер модалните терминали, които се предвиждат…
Водещ: Милиарда за кое ще е тогава?
Ивайло Московски : Всичко е цялостна модернизация. Модернизацията е доста сериозен вид инвестиция в железниците – това включва подмяна на железен път, въвеждане на сигнализация, централизация, управление система ERTMS за управление на влаковете, GSM-R система, която също влиза в темата безопасност и управление на влаковото движение.
Водещ: А това с червеното беше път, който не е модернизиран?
Ивайло Московски : Това е, което би трябвало да бъде модернизирано.
Водещ: Вярно ли е, че средната скорост е 30 километра/час или е по-малко на влаковете?
Ивайло Московски : Не. В България единствено там, където има проблемни участъци, има изискване влаковете да намаляват до безопасна скорост. Към момента проектната скорост за инфраструктурата в България на железниците е около 120 километра.
Водещ: А средната в момента каква е, на тези червените участъци, Русе-Каспичан примерно?
Ивайло Московски : В момента железопътната линия, там предстои да има удвояване и модернизация, но към момента железопътната линия е в приемливо състояние. Там биха могли да се развиват не 30 или 40 километра, а биха могли да се движат влаковете и със 100 километра.
Водещ: Биха могли, ама да не пробват много бързо.
Ивайло Московски : Биха могли, но в зависимост от начина на…
Водещ: Тоест това ще се модернизира, 1 милиард от българска страна ще се осигури. Кога е възможно всичко това да бъде факт, понеже…
Ивайло Московски : Ами ние съставяме с гърците съвместно работен екип, който да структурира целия проект като коридор. Начина на финансиране тепърва ще бъде договарян с ЕК, с Европейската инвестиционна банка, имаме идея да предложим проекта за изпълнение по плана „Юнкер” – така че източниците за финансиране биха могли да бъдат няколко.
Водещ: Добре, това си е ваша работа на политиците откъде ще намерите източници за финансиране. Нас ни интересува от Русе до Солун кога ще можем да пътуваме?
Ивайло Московски : Ами според мен участъка Александруполис – Бургас може да стане сравнително бързо, може би в рамките на две-три години, ние при нас сме почти готови. По-дълго време ще отнеме изграждането на интермодалните терминали, които ние сме планирали Варна и Русе, съответно модернизацията – бих казал един период от около десет години този коридор може да бъде факт.
Водещ: Един детайл, който може би засяга повече строителния министър, но е важно да го уточним и вие може би ще имате информация – Бойко Борисов е съобщил в понеделник при откриване на завод на австрийска компания в Червен бряг, догодина – 2018 година, „Хемус” ще е подминала Севлиево. Вчера гледах картата, от Ябланица, където е „Хемус” до Севлиево са 90 километра – не мога да си представя, че е възможно до догодина да се построи. Строителният министър е казал, че до 2025 година е срока да се изградят липсващите общо 252 километра от „Хемус”. Сега – 2025-та, 2018-та, не че съм за седем години, но каква е истината? Има ли такъв ангажимент?
Ивайло Московски : Предполагам, че премиерът Борисов е имал предвид приключване на тръжни процедури, те са в ход до, доколкото аз съм запознат, би трябвало първата половина на следващата година да бъдат проведени процедурите за строителството на всички участъци, които са до разклона между Плевен и Ловеч и разбира се, колегите продължават с проектирането в пътната агенция, за да …
Водещ: Тоест говорим за процедури, не за полагане на асфалт до, след или около Севлиево?
Ивайло Московски : Да. Реално говорим за…
Водещ: Говорим за процедури, които са много и са само част преди да почне да се строи.
Ивайло Московски : Няма да е възможно. Вижте, „Хемус” е трудна за изпълнение магистрала и неслучайно то и няколко пъти се споменава, в смисъл, ако е било лесно, навремето са щели да я продължат и след Правец. Трудна за изпълнение магистрала и колегите активно проектират, вярвам, че ще си спазят…
Водещ: Тоест какво се има предвид, че ще подминем – тръжни процедури, ще обявят търгове?
Ивайло Московски : Ще бъдат проведени тръжните процедури, за да има избрани изпълнители, които да започнат строителството. Нашата амбиция, разбира се, е магистралата да бъде обезпечена като строителни дейности в рамките на този мандат, тъй като е основен приоритет за нас. Наистина надяваме се и строителството да започне и да върви в тези срокове, в които на нас ни се иска.
Водещ: Скоро чакаме и конкретика около Кресна, там и заради пожарите имаше и всякакви теории, някой звучаха конспиративно, включително че пожара може да има връзка с желанието да се разчиства терен за магистралата, заради много спорове между екоактивисти и местно население, държава. Там имате ли някаква новина около Кресна, най-трудния участък от „Струма”?
Ивайло Московски : Предстои на 25 септември, заедно с министъра на околната среда, с министъра на регионалното развитие, тримата да проведем среща с комисарите Крецу и Вела, съответно на регионалното развитие и на околната среда в Брюксел и действително окончателно да изясним стъпките за реализирането на този проект. Трябва да знаете, че проекта магистрала „Струма” в частта Кресненското дефиле е основния проект, в който ОП „Транспорт” е в приоритетната ос пътна инфраструктура и ако се появят рискове във времеви хоризонт за изпълнението, действително трябва да има алтернатива, за да могат да бъдат усвоени средствата в тази.
Водещ: Какво, те казват, ето ви тези пари, имате срок да ги усвоите, стройте с тях каквото си искате? Ако не построите нищо ги връщате?
Ивайло Московски : Не, не е така, защото проектите, които са заложени в пътната инфраструктура в ОП „Транспорт”, всъщност Кресненското дефиле уплътнява изцяло бюджета на тази приоритетна ос и под черта като резервни проекти сме записали „Хемус”, в участъка София до Велико Търново…
Водещ: Тоест, ако се забавите, за „Хемус” отиват парите?
Ивайло Московски : …този коридор може и тунела под Шипка. Като трябва да знаете, че така структурирана оперативната програма е преминала оценка за въздействие на околната среда и ако ние искаме други проекти да вкараме в тази приоритетна ос, ще се наложи наново да се прави на цялата оперативна програма оценка на въздействие, което вече е рисково.
Водещ: Много пъти сме питали от това студио, повече Пътна полиция и МВР, по-малко вас, но самото правителство се ангажира, че войната по пътищата, безопасността по пътищата всъщност е приоритет. Прочетох онзи ден с изненада, че Сърбия, няма значение дали е член или не на ЕС, но е по-напред в това – автоматично по тяхната магистрала към Белград, да засича средната скорост и когато стигнеш до пункта за заплащане, защото там има и тол такса на магистралата, да бъдеш санкциониран ако средната ти скорост е била над 120 километра в час. Искрено ли беше правителството като обясняваше, че това е голям приоритет, а всъщност съседите ни въвеждат санкции за превишена, убийствена скорост, абсолютно автоматизирано. Спираш и плащаш – няма субективно.
Ивайло Московски : Аз мога да взема отношение по темата в частта, където компетенциите са ми на Министерство на транспорта и това е темата с опитите и всъщност до голяма степен в миналите години – манипулацията на изпитите за правоспособност. Там постигнахме бих казал сериозни успехи към момента. Поне теоретичните изпити имаме доста често случаи, които се хващат тези опити за манипулация. На практика към момента нямаме сигнал, който да ни…
Водещ: Ама какви изпитани, аз за средната скорост говоря.
Ивайло Московски : Говоря за шофьорите. Не е в нашата компетенция.
Водещ: Правителството каза, приоритет е.
Ивайло Московски : Аз казвам това, което е в компетенцията на Министерство на транспорта . По време на теоретичния изпит вече няма как да се манипулира изпита, по време на практическите, договаряме с автошколите определени правила. Що се касае до санкциите при превишаване на скоростта, това е въпрос, който изисква компетенции на колегите от КАТ, колегите от Пътна полиция, на колегите основно от МВР.
Водещ: Добре, две други теми. По едната конкретно взехте ангажимента да се наложи санкция или по-скоро да се дадат обезщетения на онези пътници от „Уиз еър”, които са си купили билет, отиват, опитват да се качат на самолета и се оказва, че компанията е продавала по два пъти едни и същи места.
Ивайло Московски : То такъв е регламента. И към момента нашата проверка констатира, че регламента е спазен – тоест идентифицирани са хората, които са с дублирани места. Съответно към момента на създаване на този проблем компанията се е погрижила в кратките срокове да обезпечи с храна, вода и напитки, след това, който е имало нужда да пренощува е бил настанен в хотел.
Водещ: Обезщетения платени ли са, ако имаш връзка, ако трябва да кацне едно летище, за да хване връзка с друг самолет – и да ме нахранят и да ми осигурят хотел, и да ме напоят, билета гори.
Ивайло Московски : Това се случва по цял свят. Аз даже имам справка, че летище София дори не е сред петнадесетте европейски летища, имам за юли месец, за август мога след няколко дни да я получа. Летище София е с добри показатели, в смисъл нямаме такива чести събития. Тук се получи, че за 1 август имаше доста голяма динамика по пътуванията – в Западна Европа децата тръгват на училище, вероятно и това е създало допълнително напрежение. Но към момента нашата проверка констатира, че регламента е спазен и самите обезщетения не мога да кажа към днешна дата, вероятно се изплащат. Колегите ме информираха, че средно около 400 евро на лице ще бъде заплатено и ще бъдат обезщетени.
Водещ: Ще се заплати?
Ивайло Московски : Да.
Водещ: На тези, които не са излетели в часа, в който е трябвало да излетят с този полет?
Ивайло Московски : И съответно ако има някакви проблеми, те могат към държавния регулатор, в случая ГВА, да си подадат оплаквания, ако има нещо проблеми по изплащане на обезщетенията.
Водещ: Още нещо, което ни прави впечатление, включително и тази сутрин имахме сигнал от зрители. Граничните пунктове, особено през лятото, не успяват да обработят преминаващите, включително и в двете посоки, огромни задръствания часове на ред. Имате ли някакви съобщения и идеи за разширяване на капацитета им? Имахме от Лесово кадри – и за леките коли чакането е голямо, а на Маказа цяло лято опашките са огромни.
Ивайло Московски : И този въпрос е по-скоро към колегите от Гранична. Сега, ние бяхме сезирани нееднократно от Асоциациите на превозвачите, основно които касаят тежкотоварните превозни средства и правихме такива тристранни срещи с митници, с Гранична, с Автомобилна администрация. Тогава ни се обясни, говоря за тежкотоварните, за леките автомобили не мога да кажа в момента защо има такива опашки. Вероятно и те биват на 100 процента проверявани. Но тогава ни бяха обяснили, че анализа на риска, който правят съответно митници и Гранична, изисква 100-процентов контрол. Това означава, че действително е възможно да се създадат тези забавяния, защото се прави на всяко едно превозно средство.
Водещ: Значи капацитета, значи не на две места трябва да се проверява, ами на петнадесет.
Ивайло Московски : Ами надявам се колегите съответно да имат грижа да си увеличат и капацитета. Имаше на две-три места действително, сещам се за Видин – там са шест канала, бяха обезпечени материално с хора и смени четири от тях, където означава, че има потенциал и можеха да си увеличат смените. Дали са го направили, не мога да ви кажа.
Водещ: Много ви благодаря. Разходка по няколко различни и актуални теми с министъра на транспорта Ивайло Московски . Лека работа и благодаря.