– Господин Кръстев, премиерът Борисов се срещна с автопревозвачите и обеща отлагане на тол системата с три месеца. Как ще коментирате това решение?
– От БСП на няколко пъти в продължение на няколко години твърдим, че тол системата в този си вид няма да проработи. Премиерът използва притесненията на превозвачите за да отложи провала на целия проект за след местните избори. Едно е да кажеш системата няма да стартира в срок, понеже сме доникъде и е сгрешена изцяло, друго е да кажеш отлагаме я заради искането на превозвачите. Пътната агенция все още не може да се оправи с винетната система. В момента няма нито една камера, която да може да прочете номера на минаващия автомобил, да вкара данните му в системата и да провери автоматично дали той има винетка или не. Вместо това се поръчаха автомобили и се назначиха хора да спират автомобилите и да ги проверяват имат ли винетка. Това става в 21 век в държава от ЕС, която има еврокомисар по цифровата икономика.
Смятайте след като по-елементарната система за винетките още работи на „ръчен“ режим, до каква степен е готовността на тол системата да стартира през август, както бе заложено по проект.
– Вие вече имате опит в Брюксел. Ще ви попитам директно – вършат ли някаква работа евродепутатите или това е една скъпоплатена почивка за сметка на данъкоплатците?
– Независимо от битуващото мнение, повечето евродепутати вършат работата си. Ще ви дам пример с пакетите за мобилност – дълго време преди правителството въобще да разбере какво ни готвят те, двама от нашите депутати вече работеха върху текстовете и позициите ни – Петър Курумбашев в транспортната и Георги Пирински в социалната комисия. Аз като експерт имах възможност да работя по текстовете , които бяха разпределени за съгласуване в социалната комисия на ЕП и смятам, че успяхме навреме да видим какво се задава и да предупредим за опасностите, които този пакет ни създава. Още докато Бойко Борисов си правеше снимки с френския президент и съпругата му, нашите евродепутати вече участваха в срещи с браншовите организации, набелязваха се мерки и се подготвяха конкретни текстове и контрапредложения. Факт е обаче, че правителството проспа много време за реакция и мерките, които взе бяха закъснели като след дъжд качулка.
Куриозното е, че за разлика от премиера всички евродепутати, включително тези от ГЕРБ много бързо схванаха какво ни се готви и успяха да преодолеят партийните си различия в името на националния интерес. За съжаление Бойко Борисов не успя или не поиска да чуе собствените си хора, а реагира чак като усети как идват тировете под прозорците на Министерски съвет.
– За новия Европарламент остана битката за първия пакет мобилност. В същото време идва втория пакет, в който пак има подводни камъни?
– Да, това е пакетът, който предвижда почти безконтролна либерализация на автобусните превози. Екипът на БСП в европарламента още миналата година заедно с Форума за Балкански транспорт и инфраструктура организира среща с автобусните превозвачи. Всички определиха предлаганите текстове в пакет 2 като неприемвливи и създаващи условия за нелоялна конкуренция. От бранша дадоха за пример Германия, където след подобна либерализация на автобусните преевози една фирма държи 93% от пазара, което е довело до сериозно поскъпване на автобусните билети.
Едно от първите неща, което ще направя, ако бъда избран, е да се срещна с автобусните превозвачи и заедно да формулираме текстове, които да внесем за гласуване като корекция в този пакет за мобилност.
– ГЕРБ акцентираха при тези избори какво са свършили за десет години и дадоха за пример инфраструктурните проекти – магистралите, втората линия на метрото в София. Какво може да покаже БСП насреща?
Специално за втората линия на метрото Борисов трябва да бъде по-сдържан и да се хвали по-малко. От правителството на Сергей Станишев той получи една готова и работеща оперативна програма „Транспорт“, с проведени процедури, подписани договори и осигурени средства за метрото. Така че от ГЕРБ могат само да благодарят на БСП, че имат един голям завършен инфраструктурен проект, без скандали и обвинения в рекет и корупция.