Иво Василев, Столичен електротранспорт: През 2018 г. нови трамвай и по екологични трамвайни трасета

Зам.-директорът Столичния електротранспорт инж. Иво Василев в интервю за Агенция „Фокус“.

 

Фокус: Инж. Василев, тази сутрин стана инцидент между два трамвая в столицата. Бихте ли обяснили какви са причините, довели до произшествието?

инж. Иво Василев: Инцидентът е доста елементарен. Органите на КАТ на ден посещават над 80 такива случая. Неприятното обаче е, че на практика е между превозни средства на градския транспорт. Трамвай, движещ се по линия №8 с номер 661, от модернизираните, на спирката на пл. „Възраждане“, не „Македония, която е от другата страна на билетния център на ЦГМ, се намира зад мотриса 2049, движеща се по линия 10 и е била спряла на спирката. На разрешен сигнал за бул. „Христо Ботев“ трамваят 2049 тръгва, но светофарът сменя сигнала и превозното средство спира. Задният трамвай, поради невнимание на ватмана, не следене на пътната обстановка, късно спира и се удря в задната част на движещия се отпред. При този инцидент, трамвай 2049 има една жена, която е политнала, вследствие на сблъсъка и си е ударила главата в една арматурните тръби-дръжки. Тя не е с наранявания. Сама е слязла от трамвая, но все пак е ударена и трябва да се прегледа. Затова е постъпила в болнично заведение. Това е единственият пострадал от инцидента. Щетите на трамваите не са много големи, но това не означава, че ватманът не е виновен. Счупено е едно стъкло на трамвая, който удря и един изкривен буфер на ударения. Щетите ще бъдат около 300 лв. Ватманът ще бъде наказан задължително с предупреждение за уволнение, защото по нашите вътрешни правила и Закона за движение по пътищата той е нарушил като не спазва дистанция и си е отклонил вниманието. В момента органите на КАТ пишат съответните документи, за да се уточни защо точно си е отклонил вниманието, така че ватманът си е виновен за това нещо.

Фокус: Движението в този участък било ли е блокирано?

инж. Иво Василев: Движението не е било блокирано, защото има резервен коловоз, в който са се изтеглили трамваите. Той се ползва от години за най-различни цели, включително и за резервни трамваи. Там са три коловоза. Инцидентът е елементарен и неприятен. Това е първи курс на ватмана за деня, явно не се е бил събудил достатъчно добре.

Фокус: За млад ватман ли става въпрос?

инж. Иво Василев: Не е млад, на около 44 години е. От 3 години е ватман и няма други нарушения. Тези трамваи са нови за София и с нов начин на управление. Опитваме се да поставяме малко по-технически грамотни ватмани. Би следвало този да не допуска такива нарушения с оглед на опита му, но човек се учи, докато е жив.

Фокус: По какъв начин се провежда изборът за позицията ватман?

инж. Иво Василев: Доста сериозен е подборът на ватманите, но при положение, че през последните години икономиката е дръпнала по някакъв начин, защото безработицата е доста по-ниска, отколкото беше по-рано. Кандидатите са по-малко, отколкото по-рано. Иначе първо се провежда 6-месечен курс на водачите на различни типове трамваи по специални схеми с преподаватели по теория и практика. Преди това правим вътрешен подбор, прекарваме ги на специални психотестове, които са за професионални шофьори. Това се случва още преди да ги одобрим за ватмани, за да видим дали могат да се справят.

Фокус: Има ли интерес към тази професия?

инж. Иво Василев: Има интерес към ватманската професия. За едно място кандидатстват около трима-четирима кандидати. Непрекъснато провеждаме курсове за ватмани и винаги има желаещи.

Фокус: Какви са условията им на труд?

инж. Иво Василев: В последните няколко години са доста подобрени. Смени се голяма част от превозните средства. Доставиха се нови трамваи в Столична община по различни програми. Доставиха се 25 чисто нови, модерни трамваи, които имат всички необходими условия – климатизация, удобна кабина, ергономично е, климатроник. Доставихме още 25 трамвая от Чехия, втора употреба, но много по-добри от старите български трамваи по отношение на отопление, спирачна система, безопасност на движението. Тези 28 зелени трамваи, единият от които днес участва в инцидента, също. Над 100 превозни средства само в трамвайния транспорт са с качествено подобрени условия за работа и за културно обслужване на пътниците.

Фокус: Очакват ли се още нови трамваи?

инж. Иво Василев: Очакват се още 13 нови трамваи догодина. По този начин след 2018 г. практически няма да има стари български трамваи или някакви други много стари внос. Изцяло системата ще се обнови с нови и с втора употреба модернизирани.

Фокус: Тези 13 нови трамвая по кои линии ще се движат?

инж. Иво Василев: Очаква се да е по линия №5. Това е по проект „Региони в растеж“, европейско финансиране. Всичко там е уточнено. Предвидено е как да бъде – с ремонт на цялата инфраструктура от „Княжево“ до пл. „Македония“ на линия №5 и съответно тези 13 трамвая по тази обновена линия.

 Фокус: Сега очакват ли се някакви по-основни ремонти по трамвайните линии?

инж. Иво Василев: Догодина се очакват основни ремонти на трамвайното трасе по ул. „Каменоделска“. По ул. „Козлодуй“ миналата година се обнови трасето от бул. „Мария Луиза“ до железопътния мост при пл. „Сточна гара“. Вторият етап догодина ще е до крайната спирка в кв. „Орландовци“ – ул. „Каменоделска“. Освен това, се предвижда ремонт по ул. „Граф Игнатиев“ също за догодина. По този начин доста голяма част от трасетата, по които минават трамваи и дълги години не беше извършван такъв основен ремонт, ще бъдат приведени в много по-добър вид, включително и за околната среда. Това ще намали шума и други показатели.

Люба АЛЕКСИЕВА

Източник: http://www.focus-news.net/

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…