Къде е България в новите транспортни коридори между Китай и Европа

Иван петров говори пред Блумбърг

Свръхконцентрацията на производство главно в Китай се оказа нездравословно за целия икономически организъм на света. Нормално е да се предизвика преразглеждане на подобни цикли и производства, които са несъразмерно съсредоточени в една точка на света. Съчетаването между различните видове транспорт и използването на предимствата им в дадена верига на доставки е един от ключовете – заедно с дигиталността, за успешното развитие на транспортния сектор. Това каза Иван Петров, президент на Международната федерация на спедиторските сдружения, в предаването „Бизнес старт” с водещ Христо Николов.

Секторът изпита шокови проблеми, трудно беше да се нагоди към затварянията заради Covid, но това премина и напасванията след пандемията вече са налице. Основната криза, която беше предизвикана в света, беше кризата в морските контейнери. Това бе най-сериозният проблем в последните две-три години.

Пристанищата затваряха едно след друго, потоците бяха трайно нарушени и се стигна до повишаване на цените на някои от потоците на световните пазари до 1000%, което тотално наруши ценообразуването на този пазар и дори измени инфлационния импулс върху цялата световна икономика.

Сега настъпва следващият ефект от кризата – има прекалено много празни контейнери, които са задръстили пристанищата.

„Видимо е, че сега пазарът няма необходимост от толкова много контейнери”, подчерта събеседникът.

Коментирайки транспорта на стоки по Транскаспийският коридор, Петров посочи, че целта е този коридор да се развива и че това е бъдещето.

„Свързващата ни инфраструктура с Румъния и Турция обаче е напълно неподготвена”, изтъкна експертът.

Събеседникът коментира и новината за първия товарен влак от Узбекистан за Европа, който пътува по нов маршрут, който заобикаля Русия. Влакът пътува към туркменистанското каспийско пристанище Туркменбаши, откъдето ще бъде прехвърлен по море до Баку. След това той ще продължи по пътя си през Азербайджан до грузинското черноморско пристанище Поти, откъдето ще бъде натоварен на ферибот за Бургас.

Това е пилотен транспорт и ще видим дали Бургас ще се окаже с необходимата инфраструктура да поеме и да обработва бързо товара, каза Петров.  По думите му преминаването през Каспийско и Черно море не са ефективен способ. Черно море е бурно море, а транспортите от Китай за Европа са измерени в часове.

Румъния и Турция не желаят да развиват съобщенията си с България. Турция има значително повече възможности да закара транспортите от Китай до своите пристанища на Средиземно море и те да продължат с фериботни линии до Триест и други пристанища и да избегнат България, каза още събеседникът.

Вижте целия разговор във видеото.

ЖП транспорт

Провалът на процедурата за електрическите влакове показа липсата на капацитет и организация в транспортното министерство

март 31, 2024

Михаил Рангелов Оттеглянето на китайската компания CRRC от търга в България и последващото прекратяване на разследването от Европейската к…