Аварийното спиране е позната маневра за почти всички шофьори. Опасност се появява на пътя пред движещото се превозно средство, шофьорът натиска спирачките и хваща волана, накладките започват да свирят с надеждата да си върне пълен контрол.
Но какво се случва, когато превозното средство, което шофирате, е с размерите на малък град и всъщност не е оборудвано със никакви спирачки?
Това е сценарият, пред който са изправени онези, които са зад кормилото на стотиците гигантски контейнеровози и круизни кораби в океаните, моретата и плавателните коридори.
Способността на тези титани на океана да маневрират попадна на първа страница на стотици медии тази седмица, когато контейнеровоз с дължина, равна на височината на Емпайър Стейт Билдинг, заседна в Суецкия канал, един от най-важните плавателни канали в света.
Във вторник Ever Given се заби в брега на плавателния канал, като според Suez Canal Authority корабът бил ударен от ветрове със скорост 40 морски мили в допълнение на ниска видимост, причинена от пясъчна буря. На фона на борбата за изтласкване на кораба отново по неговия курс, десетки други заседнаха в морския трафик.
Като се вземе предвид нивото на трафика, което обикновено се наблюдава в Суецкия канал – във времена без пандемия, то възлиза на средно 106 извисяващи се контейнеровоза и тежки круизни кораби на ден – може би е изненадващо, че подобен инцидент не се случива по-често.
Но какво е да управляваш най-големите кораби в света през Суецкия канал и извън него? CNN Travel разговаря с експерти моряци, за да научи повече.
Преминаването през очите на капитан на контейнеровоз
Капитан Яш Гупта управлява контейнеровози, които пресичат световните океани от почти 20 години. Гупта определя мореплавателния живот като „непредсказуем, но много интересен“.
„Ако сте в морето при нормални обстоятелства, то се чувства доста спокойно“, казва той пред CNN Travel.
Но, добавя, че никога не се знае какво може да се случи.
„Един ден виждате, че водата е спокойна и корабът е стабилен. Но на следващия ден се събуждате и виждате, че се задава буря и вълни високи около пет метра, шест метра, осем метра. Никога не се знае какво може да се случи утре“.
Ключът, казва той, е в предварителното планиране на курса. На борда Гупта ръководи около 20 до 25 души екипаж по всяко време, като договорите им варират от четири до девет месеца.
Заедно със своя навигационен екип Гупта внимателно картографира маршрута, преди да започне пътуването, като се вземат предвид приливите и атмосферните условия.
Вятърът е особено важен фактор за контейнеровозите, тъй като натрупаните контейнери придават изключителна височина.
„Можете да си представите как контейнерите се превръщат в солидна стена, която е обърната срещу вятъра“, казва Гупта.
По думите му ефектът на вятъра е неконтролируем и е невъзможно да се натиснат спирачките по същия начин, по който шофьор би спрял движещ се автомобил.
И колко бързо може да се спре контейнеровоз?
За да отговори на този въпрос, Гупта посочва изключително голямото търсене на товари за превоз.
„Огледайте се около себе си, където и да сте – всичко, което виждате или докосвате, е било някога на кораб“.
Голямо търсене, коментира той, означава, че контейнеровозите са така проектирани, че да могат да ускоряват и забавят скоростта за възможно най-кратък период от време, за да се избегнат закъснения.
Контейнеровоз, който се движи с максимална скорост, за да спре изцяло, му отнема около 1,8 мили и между 14-16 минути, казва Гупта.
Кормилните механизми варират от кораб на кораб, като някои се управляват от циферблати, бутони и лостове, но кормилото е все още често срещано – макар и вече да не е гигантско по размер и от дървена изработка, с което някога са маневрирали ветроходни плавателни съдове.
„Това е кормило, при което е интегрирана много електроника“, обяснява Гупта.
„Когато кормилото се завърти, то подава електронни сигнали към руля, който се завърта според дадената команда“.
Когато плават по Суецкия канал, корабите плават в конвой с приблизително същата скорост като кораба, който следват, през целия период от около 12 до 16 часа, необходими за преминаване през протока.
„Не можете просто да започнете да увеличавате скоростта си. В противен случай разстоянието между двата плавателни съда се скъсява, като в крайна сметка ще се сблъскате“, казва Гупта.
Независимо дали кораб навлиза в Суецкия канал от северния или южния вход, той не може да продължи с курса, докато на борда не се качи поне един навигатор, представляващ Suez Canal Authority.
„Те имат опит в транзита през Суецкия канал“, обяснява Гупта.
„Този навигатор трябва да е на борда на кораба и той основно помага на капитана“.
Въпреки това, общата отговорност за безопасно транзитно преминаване на кораба остава на капитана, уточнява Гупта.
От решаващо значение е фактът, че суецките навигатори са експерти в топографията на района. Те познават приливите и отливите, знаят дълбочината на водата, запознати са с ширината на канала. Докато корабите преминават транзитно през канала, те обикновено не могат да изпреварват, но на някои места, където каналът е по-широк, това е позволено.
Навигаторите комуникират помежду си чрез радиовръзка, за да обсъдят тези маневри.
„Навигаторът казва на другия кораб: Добре, ще те изпреваря, трябва да ми дадеш ми малко място, трябва да увеличиш или намалиш скоростта“, обяснява Гупта.
В процеса взема участие и организация, която Гупта определя като суецкия еквивалент на контрол на въздушното движение, която представлява дъщерно дружество на Suez Canal Authority, наблюдаваща движението на корабите.
„Те имат по-голям радар и по-голямо навигационно оборудване. Те наблюдават движението на всички кораби като цяло и координират трафика“.
Понастоящем буксирите помагат на Ever Given да се върне на курса си. Гупта казва, че тези малки кораби често се използват, за да помогнат на по-големите кораби да се ориентират в канала.
„Има някои области в канала, които са по-тесни“, казва той, пояснявайки, че буксирите обикновено се използват за ескорт в такива зони.
Буксирите плават в тандем с по-големите плавателни съдове и остават на разположение, ако възникнат проблеми.
Преминаването през очите на капитан на круизен кораб
Круизни кораби, преминаващи през Суецкия канал или други тесни водни маршрути, са изправени пред много от същите предизвикателства като контейнеровозите. Като за начало те също са изключително високи.
„Колкото по-висок е корабът, толкова повече ветровитост, толкова по-податливи сте на въздействието на вятъра, така че всичко това трябва да бъде взето под внимание“, коментира капитан Дейвид Батгейт, който ръководи корабите на Seabourn Cruise Line, линия от луксозни плавателни съдове, собственост на Carnival.
Батгейт има десетилетен морски опит, като през кариерата е плавал с товарни кораби, контейнеровози и танкери. От 20 години той е капитан.
„Да отговаряш за кораб е изключително възнаграждаващо и удовлетворяващо преживяване“, казва Батгейт пред CNN Travel.
Подобно на Гупта, той работи със своя екипаж, изготвяйки предварителен план за курса. Всеки план, казва Батгей, включва четири стъпки: оценка, планиране, изпълнение и мониторинг.
Оценката, обяснява той, включва осигуряване правилните диаграми за екипа, навигационни предупреждения и актуални метеорологични условия.
„Тогава започва планирането и конструирането на самия маршрут през различните участъци“, споделя Батгейт
„След това е изпълнение на плана – корабът да стигне там, където трябва“.
И накрая е мониторингът, който включва следене на плавателния съд по маршрута и уверяване, че корабът плава по правилния курс, и ако е необходимо, се предприемат коригиращи действия.
Батгейт споделя, че всеки план трябва да бъде проверяван от най-малко четирима души, включително старши навигатори и служител по околната среда.
Преди да премине по тесен проход като Суецския канал, екипът на Батгейт трябва да се увери, че е наясно с дълбочината, ширината на плавателния канал и това, което той определя като „всякакви допълнителни навигационни опасности“. Те могат да включват плитки участъци, завои, ъгли или брегове.
Въпреки че промяна на тези топографски условия е малко вероятна, непредвидимите метерологични условия винаги представляват риск.
„Времето е един от един от най-важните аспекти на тези курсове в тесни води по отношение на скоростта на вятъра и видимостта“, казва Батгейт.
„В Суецския канал една от ключовите опасности са пясъчните бури – много бързо и без предупреждение могат да се промъкнат много силни ветрове със значително количество пясък, които от своя страна намаляват на видимостта.“
Батгейт също коментира и конвойното плаване на корабите, споделяйки, че когато даден плавателен съд се приближи до един от входовете на канала, екипажът трябва да пусне котва в очакване потвърждение за своя времеви слот за навлизане.
„На круизните кораби обикновено им се дава първо място в конвоя и доста често сме последвани от големите контейнеровози, които са обект на критичен времеви период за навлизане“, казва той.
Капитанът Гупта допълни, че круизните кораби се приоритизират поради броя на пътниците им и защото плават в тесни срокове. Това важи не само за Суецския канал, но и за други плавателни канали, допълва още той.
Обикновено двама или трима суецки навигатори се качват на круизен кораб, за да подпомогнат транзита, като Батгейт посочва, че понякога навигаторите могат да се сменят по средата на маршрута.
И така колко лесно може да се забави или ускори круизен кораб?
„От пълна скорост, като спрем двигателите и оставим кораба да свободно да плава, ще ни отнеме 15 минути и 1,75 мили, за да спрем изцяло“, заяви Батгейт.
„Ако обаче искахме да спрем потенциална катастрофа, като поставим двигателите на пълен заден ход, тогава ще ни отнеме малко под пет минути, а разстоянието, което ще изминем, е само три четвърти миля. Това е доста впечатляващо“.
Преминаването през очите на пасажерите
Докато капитаните на круизите работят усилено, осигурявайки плавно преминаване през Суецския канал, пасажерите се наслаждават, наблюдавайки конвоя от палубата или илюминаторите в кабините.
Пам Броудхед преминава през Суецкия канал през ноември 2019 г. на борда на Marella Discovery, 11-палубен круизен кораб, собственост на TUI. Корабът с курс от Малага до Дубай е навлязъл от северния вход на протока.
„Нашият кораб беше първият в конвоя, който премина през Суецкия канал, и ние предварително се качихме на палубата, за да видим изгрева на слънцето“, казва тя пред CNN Travel, припомняйки си миговете, като пасажерите пиели кафе или закусвали с кроасани, докато гледат как слънцето се появява на хоризонта.
„След като видяхме изгрева, наблюдавахме как корабите (всички те контейнеровози) минават покрай нас в постоянен конвой. Повечете от тях бяха до горе натоварени с контейнери“.
На моменти пасажерите видяли местни риболовни лодки, които били засенчени от Marella Discovery и повечето други кораби в конвоя.
„Мисля, че им е беше приятно да махат на всички нас и ние на тях“, споделя Бродхед.
Броудхед и съпругът й се надявали на добра гледка към моста „Мубарак“ – пътен мост, който пресича канала и свързва Азия и Африка – но мъглатата повлияла на видимостта от кораба и това се оказало невъзможно.
„Самото преминаване под моста се оказа доста вълнуващо. Мисля, че това поколение, което е наясно със Суецката криза, за него вероятно е много по-вълнуващ момент“.
Броудхед си спомня, че мъглата била налице за значителен период от преминаването.
„В един момент видимостта беше едва на няколко метра, което направи невъзможно да се видят ръбовете на канала или дори водата и другите кораби, но ние продължихме безшумно да пътуваме с всички останали, които ни следваха“, казва тя.
„За щастие мъглата се разсея на около половината път и оттам нататък имаше какво да се види“.
Когато корабът достигнал южния изход, той се задържал известно време, преди да напусне канала. Броудхед и останалите пасажери успели да видят залеза над Суецкия залив точно в края на преминаването.
Източник: https://www.bloombergtv.bg/a/4-analizi/91071-kak-se-navigira-korab-s-dalzhina-ravna-na-visochinata-na-empayar-steyt-bilding?fbclid=IwAR2g1le7il9Bo7yhL2x0QO7UCn3rwR4pIOA-EIMk7jPRRR7KjjIr8I80Xzw