Димитър Абаджиев |
А ОТ КИТАЙСКИЯ влак стрела здраво щял да намаже и… нашият Троян заедно с комшиите оттатък Балкана. Понеже „най-близката точка, където могат да се съединят жп пръстените на Южна и Северна България” е в района на Троян и Кърнаре, подчертава консулът Абаджиев, припомняйки, че идеята за прокопаване на тунел на това място е от края на 19-ти век.
Донка Михайлова |
ОПТИМИЗМЪТ на карловци бе споделен и от кмета на Троян Донка Михайлова, която в страницата си във фейсбук направи следния коментар: „Имам надеждна лична информация, че разпространеното в редица печатни и електронни медии за Пътя на коприната, който включва и тунела Троян – Кърнаре, е достоверно. Малцина обърнаха внимание на съобщения, изтекли по повод на правителственото посещение в Пекин на 24 ноември м. г. Подписаният меморандум между Китай и България е в основата. Мисля, че е по-добре да надценяваме, отколкото да подценяваме шансовете. И да не пропускаме това, което можем да направим в рамките на нашите компетентности”.
Нанчо Чакъров |
ОТ СВОЯ СТРАНА обаче, заредени по-скоро с недоверие и песимизъм относно китайския влак при Троян, потърсихме за коментар бившия председател на Общинския съвет Нанчо Чакъров. Защото г-н Чакъров бе сред учредителите, а след това и председател (от 2004 г.) на активното преди години Сдружение за изграждане на тунел Троян – Карлово; и наред с това – голям радетел и вярващ, че тунелът ще се случи и че този тунел е добър шанс както за нашия район, така и за България като цяло. „Не съм оптимист, но не заради китайците, нашата държава ще блокира работата. Веднъж вече го направи, когато бяхме пред подписване с голям италиански инвеститор – уж имахме държавна подкрепа от най-високо ниво, а тогавашният транспортен министър (Петър Мутафчиев) отказа да си сложи подписа и провали всичко. Така ще стане и сега. А защо и кой точно в държавата пречи, е тема на дълъг разговор”, заяви пред Т21 г-н Чакъров.
В ТОЗИ РЕД на мисли се сещаме за един пишман министър на строителството Асен Гагаузов. При гостуването му в Троян (2006 г.) го попитахме какво е мнението му по идеята за изграждане на тунел под Балкана между Троян и Карлово, а отговорът на високоотговорния държавен чиновник бе: „Не ме занимавайте с фантасмагории! Аз съм дошъл тук да говорим за реални неща!”. Сещаме се и за лансирания вече от най-високо проект за изграждане на тунел под Балкана при Габрово, както и за силното габровско лоби във властта, което едва ли се радва на приказките за китайския влак при Троян. И едва ли ще приеме без бой тунелът да е тук, нищо че съвпада с пътя на коприната и т. н.