Крадат спирачките на влака

Йордан ИОЧЕВ Задигнати кабели оставят пътниците на студено
Спирачките са сред частите, които нагли крадци свалят от товарните вагоните на БДЖ , научи "Телеграф".Бандитите се насочват към тази критична за живота на пътници и жп персонал инсталация заради вентилите за регулиране на налягането. Причината е, че цената им е около 8000 лв. за бройка. В същото време, ако само един бъде свален, всички вагони в композицията остават без спирачки, съобщиха разследващи пред "Телеграф". Спирачките изчезвали обикновено, след като вагон отиде във вагоноремонтното депо "Подуяне" в София. Вентилът се свалял с инструменти и се скривал в помещение, най-вероятно от вътрешни служители. След това при редене-то на композицията, вагонът със свален винтил се слагал последен, за да не повлиява на цялата спирачна система на влака и кражбата да лъсне на мига. Тя се обявявала едва когато влакът е излязъл от депото с цел подозренията да паднат върху малцинствени групи, които традиционно крадат желязо от вагоните, релси и кабели. Всъщност крадените вентили остават в депото, а след това се препродават на фирма за рециклиране на подобни консумативи. Накрая често същите вентили се купуват обратно официално от БДЖ , обясниха запознати с посегателствата.
Кабели Друга схема се развива на вагонно депо "Надежда". Там например вътрешни хора сваляли междувагонните кабели, които вървят отдолу по продължение на вагона с дължина от 20-25 метра. Те са дебели и съдържат голямо количество мед, поради което само от един кабел се изкарват 1000-1500 лв. Обикновено на тях посягали работещи от маневрените бригади, които разместват вагоните и ги карат на различни коловози. За целта се правели специални устройства, които им давали възможност при потегляне целият кабел да бъде измъкнат. Веднъж свален, той може да се метне на вагона и някъде по трасето от депото до централна гара да бъде изхвърлен, обясниха запознати със схемата. Посегателствата върху медните кабели са една от причините влаковете да остават без отопление.
Мащаб През 2015 г. са били извършени 147 посегателства върху имущество на "БДЖ – Пътнически превози" ЕООД и 46 върху "БДЖ – Товарни превози", като общата стойност на задигнатото е 380 000 лв., информираха от железниците. Масовото заявяване на кражби започва, когато предстои отчетен период в БДЖ . "Имали сме случаи шест месеца да няма заявени липси от депо "Надежда", след това започват всеки ден по една, а в някои дни и по две, защото трябва да си оправдаят липсите", обясниха източници от МВР. Някои от кражбите са така представяни, че звучали като научна фантастика. Например често служители казвали, че части от локомотиви , демонтирането на които технически би отнело поне един работен ден, са изчезнали за 15 минути. Един от основните проблеми според разследващите е остарялата вътрешна нормативна уредба, поради която в крайна сметка повечето липси накрая излизали "безстопанственост", а не "кражба". В същото време пазачите били възрастни и не носели отговорност, ако нещо изчезне от депото. "Елате нощно време да видите какво става, всичко се краде, въпреки че има видеонаблюдение, служителите са партия с пазачите. Явно заплатите им са ниски и си имат бонусна система", разказаха хора, живеещи на улицата непосредствено до депото.***Свили релси за 1,8 млн. лв.423 кражби на релси и други елементи от железопътната инфраструктура са били извършени през 2015 г., като нанесените щети са за над 1,8 милиона лева, съобщиха пред "Телеграф" от Национална компания железопътна инфраструктура . От държавното предприятие подчертаха, че престъпленията носят не само финансови загуби, но и риск за пътниците и товарите. Кражбите на кабели водят и до спиране на влаковете или минаването им в авариен режим, което води до сериозни закъснения. Заради кражба на скрепителни елементи пък през януари 2014 г. товарен влак излезе от релсите.***Посягат и на стрелкитеСтрелковите обръщателни апарати, които са жизнено важни за стрелките, задаващи посоката на влаковете, също се крадат. В същото време не се взимат особени мерки за опазването им. обясниха разследващи пред "Телеграф". Важните устройства на места не се заключвали и лесно може да бъдат извадени. Обикновено това било дело на механици, които трябва да ги поддържат. Когато бъдат спрени и попитани къде ги носят, отговорът бил, че са свалени за ремонт. Тяхната цена била около 600 лева и били дефицитни. Първоначално криминалисти смятали, че се предават на вторични суровини, но се оказало, че за тях в пунктовете дават смешни пари. Когато бъдат свалени, на определен пулт в Подуяне светвала червена лампа, че има авария по трасето.***Текст под снимкаВъпреки 24-часовото видеонаблюдение жителите от кв. „Надежда"' твърдят, че набезите продължават.***Текст под снимкаВагоноремонтното депо в Подуяне се пази от охранителна фирма.***Текст под снимкаНякои тежки части от локомотиви , които се сваляли за часове, жепейци твърдели, че са изчезнали за 15 минути
***Текст под снимка Депото в столичния кв. „Надежда", откъдето изчезват скъпи медни кабели от пътническите вагони .
Източник: Телеграф 
Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]