Михаил Рангелов
- Господин Георгиев, в сряда бяха публикувани изменения в наредби 37 и 38, касаещи дейността на автомобилните инструктори и обучението на шофьори. Какъв очаквате да е ефектът на тези промени?
- Това е единственият начин да се нормализира и стабилизира качеството на обучението. Тези промени трябваше да бъдат направени много отдавна, но досега нямаше желание. За щастие при предишния транспортен министър срещнахме разбиране, като и при новия министър г-жа Стоянова също има воля за да влезнат промените в сила.
- Смятате ли, че в ИА „Автомобилна администрация“ ще успеят да се справят с новата дигитална система, която е заложена в наредбата?
- Системата вече е готова и ние вече я тествахме. Дигитализацията на дейността ни е неизбежна и това е една много добра крачка напред. Това са процеси, които текат не само в нашия сектор – даже преди малко слушах по новините, че и здравните книжки при учениците също ще минат в дигитален вариант. Новата система ще позволи по-малко работа „на хартия“, по-добър контрол от страна на администрацията и изсветляване на сивата част от сектора. Тя ще улесни до голяма степен и нашата дейност като инструктори.
- Като че ли обаче не всички от вашите колеги споделят вашето мнение. Имаше критики към промените. Има ли разделение между бранша?
- Ние никога не сме били на едно мнение. Недоволните от промените са тези, които в момента са изцяло в сивия сектор. Смея да твърдя, че едва 10% от бранша спазва всички изисквания, докато с новите изменения около 95% ще излязат „на светло“. Това ще се отрази както в качеството на обучението, така и в постъпленията във фиска, след като всички почнат да си плащат данъците.
- Ако новата система улеснява работата на инструкторите, можем ли да очакваме че ще има преомяна в цените на курсовете?
- Цените ще се повишат, най вече защото с дигиталния контрол няма как да пишеш 31 часа подготовка, а реално да са 20. Това обаче ще се случи само при тези компании, които ще им се наложи да излязат от сивия сектор.