Капацитетът на въздушни товари в световен мащаб се е свил с 43,7% през март, в сравнение с предходната година. Това беше частично компенсирано от увеличение на капацитета с 6,2% чрез разширена употреба на товарни самолети, включително използването на празни пътнически самолети за товарни операции. Това показват данните за март на Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA).
„Към момента нямаме достатъчно капацитет, за да задоволим търсене на въздушните товари. Обемите паднаха с над 15% през март в сравнение с предходната година. Но капацитетът падна с почти 23%. – коментира Александър де Жуниак, главен изпълнителен директор на IATA – Необходимо е пропастта да се преодолее бързо, тъй като жизненоважните доставки трябва да стигнат до локации, които се нуждаят от тях. Например, има удвояване на търсенето на медицински пратки, които са критично важни за тази извънредна ситуация. Тъй като по-голямата част от пътническия флот е приземен, авиокомпаниите правят всичко възможно, за да отговорят на търсенето, като добавят услуги за товарен превоз, включително приспособяване на пътнически самолети към товарни дейности. Но тези специални операции продължава да се сблъсква с бюрократични пречки.“
Европейските превозвачи отчитат годишен спад от 18,8% на международните обеми на товари през март, много по-остър от резултата през февруари (-5,2%). Търсенето в рамките на Европа намалява с 32,6% на годишна база поради широкото спиране в производствения сектор в целия регион. По-големите пазари Европа-Северна Америка и Европа-Азия също отбелязаха значителен спад. Международният капацитет намалява с 27,6%.
Разглеждайки перспективите за останалата част от 2020 г., прогнозата на Световната търговска организация не дава много индикации за бързо възстановяване. Оптимистичният сценарий е за 13% спад в търговията през 2020 г., докато песимистичният сценарий отбелязва спад от 32%. Това ще окаже дълбоко въздействие върху перспективите за въздушните товари, посочват още от IATA. Една област на търсене обаче рязко нараства. При медицинските пратки се отчитат двойни обеми от предходната година. Това изключва доставките на медицинско оборудване.
„Свиването на капацитета за съжаление ще бъде временен проблем. Рецесията вероятно ще удари въздушните товари поне толкова тежко, колкото и останалата част от икономиката. За да поддържат веригата на доставки и за да отговори на търсенето, авиокомпаниите трябва да са финансово жизнеспособни. Необходимостта от финансови помощи за авиокомпаниите остава спешна“, допълни главният изпълнителен директор на IATA.
Източник: Logistika.bg