Ако сте жител на държавата България, в която от няколко седмици духа "вятърът на промяната" (предимно излизащ от ноздрите на Бойко Борисов), няма как да не сте разбрали, че той отвя обединението от фирми, избрано да чисти летище София, а работата на досегашните чистачки беше спасена.
Преди този епизод изпълнителният директор на аерогарата Христо Щерионов положи неимоверни усилия да защити законосъобразността на поръчката за почистване. "Договорът е сключен след влязло в сила решение на Върховния административен съд. То е окончателно и не подлежи на обжалване. Назначената проверка от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията не констатира нарушения на процедурата и не установи причини тя да бъде спряна." И както беше законосъобразна и потвърдена, точилата се с години поръчка беше прекратена в миг еднолично от министър-председателя, набрал инерция от прекратяването на други договори за стотици милиони.
През последните седмици се заговори не само за законосъобразност, но и за целесъобразност при харченето на държавни пари – още по-актуална тема, когато става въпрос за летище София. Съвсем скоро то предстои да бъде отдадено на концесия – процедура, преди която собственикът обикновено налага известни рестрикции. Договорите, които на финалната права подписва мениджмънтът, обикновено имат ограничения както в сумите, така и в тяхната продължителност. Идеята е да остане поле за действие за новия оператор, който в противен случай години напред ще трябва да работи с разнородни подизпълнители, избрани от предишното държавно ръководство, които може и да не отговарят на критериите му за качество.
Тази теза явно не е непозната и на министъра на транспорта Ивайло Московски. Той бързо се ориентира по вятъра на промяната и в интервю за "Стандарт" от 26 февруари заяви: "Основната причина да бъде прекратена е фактът, че вече сме само на седмица или на две от стартирането на концесионната процедура за летище София. И тъй като договорът за почистване е за 5 години, решихме, че най-целесъобразно е решението да бъде на бъдещия концесионер. А и досега също сме отказвали всички дългосрочни инвестиционни намерения на летище София именно с този аргумент – че е по-коректно бъдещият концесионер да взима важни решения."
След изключването на камерите и диктофоните обаче досегашният модел на управление остана все така устойчив. Три дни след откровението на Московски, в последния ден на високосния февруари, "Летище София" избухна с нова сериозна порция от 12 обществени поръчки, които са на етап "обявление" (скоро би трябвало да се обявят официално). Те са за застраховки, системи за сградна автоматика, облекло, строителство и т.н.
Нещо повече – освен намирането на по-добър мениджмънт друга основна цел при отдаването на даден актив на концесия е да се търси частна инвестиция в него. Това пак е известно на министър Московски, който заяви през май миналата година, че "финансовото състояние не позволява на държавния оператор да прави инвестиции и да го развива" и именно заради това ще се върви към концесия. Летището завърши 2014 г. със скромната печалба от 5.25 млн. лв.
Инвестиционната политика на столичната аерогара в последните няколко години обаче по нищо не подсказва, че тя няма пари за харчене.
Време да строим
Строителството на летището става въз основата на рамково споразумение за 4 години с три обединения. Те станаха известни е началото на 2013 г. Това са "ГБС и партньори", в което влизат ГБС, "ГБС – Инфраструктурно строителство", свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98" и "ЛОГ – Сиберия"). Второто е "Хидрострой Сапласт". Там попадат "АТ инженеринг 2000", "Хидрострой", "Планинг", и "Савант Елбул България". Третото е "Трейс еър". В него участница са "Трейс груп холд", Пи Ес Ай, "Инжпроект". По рамковото споразумение се предвижда държавният оператор, който отново по думите на министъра е в такова финансово състояние, което не позволява инвестиции, да похарчи 115.7 млн. лв., като при обявени ремонтни и строителни нужди летището кани трите обединения да представят офертите си и избира между тях.
Тези предвидени 115.7 млн. лв. съответно трябва да се напълнят със съдържание. По договора вече са изградени антиобледенителна площадка за близо 8 млн. лв. с ДДС от обединение "Трейс еър". Заедно с още няколко по-малки проекти обединението е извършило строителство и ремонти на летището за общо около 10 млн. лв. Обединение "Хидропласт Сапласт" е работило по два проекта за общо около 2 млн. лв. А "ГБС и партньори" – по проекти за около 4 млн. лв. Един от тях – за 380 хил. лв. без ДДС, е за обработка на фуги и пукнатини, като според източници на летището и по непотвърдена информация то разполага със собствена машина за тази дейност.
Някои от предвидените проекти обаче са спорни, а естеството на други от тях предполага да се чуе и мнението на бъдещия концесионер, който ще менажира летището десетилетия наред. Така например според представители от летището капацитетът на пистата ще бъде запълнен 75% през 2030 г., като сега в час пик може да има по 30 самолетодвижения, т.е. излитане и кацане общо. За да увеличат капацитета, от летището предвиждат изграждането на трета скоростна пътека за рулиране (пътят, по който самолетът се изнася от пистата, за да я освободи за следващия). Въпросната предвидена скоростна пътека за рулиране, която по неофициални данни ще струва между 7 и 8 млн. лв., щяла да увеличи въпросния капацитет на 31 самолетодвижения. Поръчката за изграждането й е обявена в края на миналата година. В края на миналата година, месеци преди концесията, пък "ГБС и партньори" печели поръчка за изработване на инвестиционен проект за разширение и реконструкция на Терминал 2. Други проекти в строителството, които няма да дочакат концесионера, са подмяната на подовите покрития в салон "Заминаващи" на Терминал 1, обявена през ноември, и др. А от последния ден на февруари е и намерението да се намери строител за разширяването на перона за бизнес авиация (северно от пътека за рулиране J).
През една година по два снегорина
Особена активност в последните няколко години летището проявява при поръчването на снегорини, като от 2012 г. през две години поръчва по два. През 2009 г. швейцарската Marcel Boschung AG печели поръчка за 2.1 млн. евро без ДДС за доставка на два броя малки снегорини, два броя големи снегорини и една антиобледенителна машина за пистата. През 2012 г. е следващата поръчка за две "високотехнологични снегопочистващи машини". Договорът е сключен с норвежката Overaasen и е за 1.5 млн. евро с ДДС. През 2014 г. е подписан договор за още два снегорина за 1.1 млн. евро без ДДС отново с Marcel Boschung. Стигаме и до 2016 г. В началото на февруари е обявена нова поръчка за… още два снегорина за 1.5 млн. евро без ДДС.
Според запознати с технологичните нужди на летището наличната техника надвишава потребностите му. "Летище София" не отговори на въпросите на "Капитал" общо с колко снегорина разполага към момента и колко са необходими за поддържането на летището при силен снеговалеж. От информация в медиите обаче стана ясно, че аерогарата явно разполага с достатъчно, след като е отпуснало снегопочистваща техника на летище Пловдив, а в началото на 2012 г. е помогнало с техника и за почистването на магистрала "Хемус".
В борбата със снега на аерогарата се намесва и неизвестната фирма "Евроголд – И", регистрирана в село Петърч, собственост на Георги Георгиев. В края на 2015 г. с нея се подписва договор за "Товарене, извозване и разтоварване на сняг на площта, обхващаща перона, ВИП А, карго зоната и предаерогаровите площади на Терминал 1 и Терминал 2 на летище София" за срок от три години. Първоначалната прогнозна обща стойност на договора е 330 хил. лв. без ДДС. На същата тази компания през май миналата година – към края на предишния договор (подписан през май 2012 г.), летището е изплатило 283 800 лв., отново за три години. Видно от отчетите на компанията в Търговския регистър – за трите години – 2012, 2013, 2014 г., тя има общи приходи от 228 хил. лв., като липсващите около 55 хил. може да са изплатени в първите месеци на 2015 г. Това обаче означава, че основната дейност на компанията е да извозва снега от летището в София.
Като за последно
Летище София е активно и в поръчването на LCD монитори за полетна информация. През 2013 г. "Стемо" печели поръчката за доставка на 53 броя и друга допълнителна техника към тях за 406 хил. лв. без ДДС. Те обаче се оказват недостатъчни и през октомври 2015 г. е обявена още една поръчка за подмяна на системата за полетна информация и за доставка на 115 широкоформатни LCD монитора, 21 управляващи клавиатури, осигуряване свързаност на системата, и т.н. Прогнозната стойност е 665 хил. евро без ДДС. Победител от януари тази година отново е "Стемо".
Поддръжката на грунтовото поле и зелените площи на летище София струва близо 2 млн. лв. без ДДС за 4 години, като победителят е избран в средата на август 2014 г. От края на 2014 г. фирма "Спектри" пък се занимава с "осъвременяване на системата за мониторинг на авиационния шум и наблюдение на траекториите на полетите, разширяване на функционалността й и абонаментно обслужване и поддръжка" за срок от четири години. Цената на тази услуга е 308 хил. евро без ДДС.
Въпреки твърденията на министъра, че се мисли за концесионера, дългосрочни поръчки за аутсорсване на дейност и доставки има дадени броени месеци преди началото на процедурата за концесия. От есента на миналата година "Летище София" си търси изпълнител на финансови услуги за срок от две години срещу 530 хил. лв. В последния ден на февруари летището е заявило, че ще обяви и поръчка с предмет "Застраховане на имуществени интереси на "Летище София" за срок от 3 години, както и друга за "Застраховка отговорност на "Летище София" в качеството му на летищен оператор и оператор по наземно обслужване, за причинени имуществени и неимуществени вреди на трети лица, където обаче срок не е посочен. За абонаментно обслужване на системите за сградна автоматика на Терминал 2 и ВИП А за срок от 3 години също ще се търси желаещ. Изработката и доставката на униформено облекло ще е за две години. Летището е търсило и фирма за доставката на резервни части за багажните ленти за следващите три години, но кандидат не е намерен.
Котараците около летището
Факт е, че летището има важни и неотложни нужди и само калцуните му (700 хил. на брой, т.е. за всеки пети пътник на година) струват 12 285 лв. Факт обаче е и че "Летище София" при една от обществените си поръчки избра за най-важното си дело, по което ще трябва да плати 44 млн. долара на кувейтско-саудитското обединение, изградило пистата, не някой със сериозен опит в арбитражните дела, а кантората на адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов "Авиора консулт". Това се случи, след като летището вече беше платило за юридическа помощ пак за същото това дело.
За отражението на Пеевски в стъклата на аерогарата се говори неофициално от много време. На 1 юли 2011 г. в съвета на директорите на летището с решение на Московски влезе Валерий Томов. За него се знае, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което Пеевски отговаря за Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", където Томов е бил в дирекцията "Обществени поръчки, продажби и информационно осигуряване". Томов е освободен на 4 октомври 2012 г., но според източници неофициално се е задържал по-дълго на летището.
Изборът на адвокатската кантора на Александър Ангелов пък става по времето, в което председател на борда е Димитър Богданов. Адвокатът има опит като синдик на дълъг списък от компании. Той влиза в съвета на директорите на 23 септември 2009 г. и става негов председател, а на 5 октомври 2012 г., вече по времето на министър Московски, е преизбран. Около скандала с врачанския завод "Химко" от сайта frognews.bg направиха връзка между този Богданов и "г-н Богданов" от сигнала на кандидата за завода ANJ Group Corp, който се представил за партньор на министър-председателя и поискал 1 млн. евро. Сайтът споменава Богданов като "близък на кръга "Котараците" и депутата от ДПС Делян Пеевски". Пред "Капитал" обаче Димитър Богданов заяви, че не се разпознава в лицето от историята с "Химко". Името на Александър Сталийски (също от кръга "Котараците") пък влезе в медийното пространство след развалянето на търга за почистване. Неофициално той се сочи като връзката между летището и тази поръчка, но от спечелилото обединение отрекоха пред "Капитал" да имат нещо общо със Сталийски.
Сега според източници от летището и отново по непотвърдена информация от миналата седмица там имало разследващ полицай. Че има за разследване на летище София, е безспорно. Основният въпрос е, ако има метла, тя по-скоро измита или замита.
Източник : www.capital.bg