Любомир Христов, бивш зам.кмет на София по транспорта: Проблемите в автобусния бранш могат да се решат с нова национална транспортна схема

  • Господин Христов, през седмицата се проведе протест на малките автобусни превозвачи, които не са съгласни с разпределението на междуградските линии от Столична община. Имат ли те основание за подобни протести?
  • Действително, имаше протест на по-малките компании, който не бе подкрепен от Националното сдружение на автобусните превозвачи, където членуват големите компании  в бранша. Повод е конкурсът за пакетите междуградски превози, за които има подписани договори и които изтичат догодина.

 

  • Според лидерите на БСП конкурсът е нагласен така, че две големи компании – спонсори на ГЕРБ да спечелят всички апетитни линии. Толкова ли е просто обяснението за напрежението, което възникна?
  • Всъщност основният проблем на автобусните превози не е свързан с този конкурс конкретно. Той е в липсата на Национална транспортна схема, в която освен автобусните превози да бъдат включени и железопътните превози. Няма връзка между различните общини и изискванията към конкурсите също не са уеднаквени. Съвсем нормално е  при съществуващите условия да се получи автобусите по договора със Софийска община да се дублират с автобусите по договора с Бургас например. Друг момент е, че се работи по стара транспортна схема, в която не са заложени магистралите, които се построиха през последните години. Реално ако една компания вози по новите участъци от магистрала „Тракия“ тя е в нарушение на договора си.

 

  • Кой трябва да направи транспортната схема и защо тя се бави толкова време?
  • Топката е в транспортното министерство. За тази национална транспортна схема се говори от поне 7-8 години, но реално нищо не е направено. Става въпрос за много труд, ако се извърши вътре в министерството, или трябва да се осигурят много пари, ако схемата бъде изработена от външна организация или някой институт например. Иначе чисто технологично схемата може да бъде изработена за по-малко от половин година.

 

  • Това означава ли, че трябва да се прекратят съществуващите договори в момента?
  • Не, Ако схемата бъде изработена, просто при приключване на едни договори, съответната община ще знае какви разписания и се полагат и новите договори ще бъдат по тях. Така поетапно ще отпаднат старите договори и новата схема може да бъде въведена без сътресения.
Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…