Любомир Тодоров: Има заинтересовани от абсурдните „версии“ за дерайлиралия локомотив

 

Г-н Тодоров, вие отговаряте пряко за сигурността в Национална компания Железопътна инфраструктура. През последните месеци забелязваме една тревожна активност на терористични формирования в Близкия изток, като бих искал да ви попитам дали има някакъв завишен риск за жп инфраструктурата?

Рискът се оценява от Държавна агенция Национална сигурност, които ни запознават с текущата обстановка и мерките, които трябва да предприемем. Това не е нова практика за НКЖИ, защото много често ни се е налагало при такива офанзиви да взимаме съответните мерки. Принципно рискът за НКЖИ не е по-голям, отколкото за останалата част от страната. Гарите, жп мрежата и съоръженията са обществено достъпни, като поради спецификата им често на определени места има струпване на хора. Така е на стадиона, на пазара, в киното – там, където има повече хора. Това е и целта на терористите да ударят места, където има повече хора, да се създаде суматоха и т.н
Ние много отдавна работим по този проблем, осъзнавайки важността му. В тази връзка сме изградили видеонаблюдение във всички по-големи гари, като този процес продължава с времето. Всяка година ние добавяме нови гари включени в обхвата на видеонаблюдението, като вече преминаваме към по-малките.
Видеонаблюдението се контролира от специализираните полицейски сили (бившата жандармерия), като се следи за съмнителни лица, съмнително поведение и багаж. Персоналът по гарите непрекъснато проверява кошчетата за боклук, храстите и т.н. Като ако има нещо съмнително служителят сигнализира жандармерията. В този момент районът се отцепва и се сигнализира Държавната агенция за технически операции.

Има ли някакво обновление на степента на тревога?

Не, нямаме. Най-високата степен беше въведена след атентата на Летище Бургас. От тогава до сега нямаме извънредни мерки. Когато се получи това, ние въвеждаме денонощни дежурства както и редица други мерки.

Кога за последен път се намесиха от ДАТО и какво се оказа?

Това се случи на Централна гара и имаше забравен багаж. Много често има пътници, които са по-небрежни, по-разсеяни, които си оставят багажа – отиват да си пият кафе, да закусват. В това време багажите им седят или в чакалните, или на перона. Това се забелязва веднага или от видеонаблюдението, или от дежурния служител, които обикаля своя район. В такива случаи съответният пътник бива глобяван.

Друг аспект на криминалните дейности представляват кражбите. Бихте ли казали какъв е техният брой и нанесените от тях материални щети?

В момента се движим по-добре от миналата година, като щетите от кражбите са намалели със 17%. За миналата година от началото и до края на септември са извършени 646 кражби на стойност 1.28 млн. лв. За тази година до настоящия момент са извършени 403 кражби на стойност 1.061 хил. лв.
Това е условно казано, защото никой не е застрахован, че утре или в други ден няма да се случи някоя по-голяма кражба от порядъка на няколко милиона.

Появиха се кадри от телевизионни репортажи, които показваха, че локомотивът дерайлирал при тежкия инцидент на Гара Калояновец, когато единият от машинистите загина, а другият беше ранен, е останал без охрана. Това така ли е и какво е вашето мнение?

Локомотивът е запазен като местопроизшествие и веществено доказателство от полицията и следствените органи. Никога полицията и следствените органи, докато не се извършат необходимите действия, не оставят дадено местопроизшествие незапазено, необезопасено и неохранявано. Така или иначе, локомотивът не е останал неохраняем, защото там е имало непрекъснато присъствие на полиция и на наши служители, както и на БДЖ, защото локомотивът е тяхна собственост. Тиражираните версии представляват по-скоро приказки за седянка и казано по-общо всички тези хора боравят с неверни факти.

Дори и това, че се появиха версии, че скоростомерната лента може да е фалшифицирана?

Това е абсурд. Когато е взимана лентата са присъствали много хора, призовани от следователя – имало е от полицията и наши служители по безопасността, служители на БДЖ. От близкото село са взети поемни лица, които не трябва да са съпричастни към извършеното. Лентата е свалена, запечатана е в плик и всички присъстващи са сложили подписите си и следствените органи са съхранили вещественото доказателство.
Не мога да разбера как може такива версии да се пират в пространството при това от хора претендиращи за специалисти. Такъв развой на събитията не би бил допуснат от следствените органи, от полицаите, от НКЖИ, защото сме заинтересовани да се докаже истината, както и БДЖ. Такава манипулация технически и физически е невъзможна

Защо тогава обществеността е запозната с версията за фалшифицираната лента?

Много често истината за такива инциденти е конкретна точна ясна и безинтересна. Когато се пусне някаква такава небивалица, хората си я доразвиват в своето съзнание, добавят си по нещо и накрая се получава своего рода сензация за тях, един вид „бомба".

Тази „бомба" за кого е предназначена?

Само ще спомена, че от този нещастен случай има хора, които са потърпевши. Има организации, които са потърпевши и са претърпели материални щети. Когато е намесена и лична отговорност, знаем за какво става въпрос – затвор, регресивни искове от застрахователи и т.н. Положението е изключително тежко за хората, които са видели накъде са наклонени везните. На тях истината изобщо не им е приятна и не им отърва.

Източник: http://money.bg/interview, 02.10.2014г.

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]