Малко под 284 млн. лв. ще струва ремонтът на жп трасето Перник – Радомир

Малко под 284 млн. лева с включен ДДС се очаква да струва модернизацията на железопътната линия от Перник до Радомир, която е част от транспортните коридори Видин – София – Кулата и Гюешево – Кюстендил – София, и двата част от основната европейска транспортна мрежа. Това се вижда от обществена поръчка на Националната компания „Железопътна инфраструктура“, публикувана днес.

Поръчката е за две обособени позиции. Първата е за ремонта и модернизацията на трасето, а втората – за модернизиране на системите за сигнализация и комуникация, което ще струва малко над 31 млн. лева. Общо за цялата обществена поръчка бюджетът е малко над 321 млн. лева с ДДС.

Срокът за реализация на строителните дейности е 42 месеца, а за системите за комуникация и сигнализация – 44 месеца. Това означава, че ако поръчката и отчуждаването на имоти, което още не е започнало, приключи по план към края на 2021 – началото на 2022 г., то ще е изпълнена най-рано през втората половина на 2025 г. – 2026 г., ако се започне строителство веднага след подписване на договор.

Засега обаче няма финансиране за това трасе. За него ще се търсят европейски средства, проектът е един от предложените за новата оперативна програма „Транспортна свързаност“. Този път по-големия дял от парите ще отидат за железопътна инфраструктура, защото жп транспортът е приоритет за ЕС, а 2021 г. – първата от новия програмен период, е обявена за година на жп транспорта в ЕС.

Удвояване на линията

Трасето Перник – Радомир е първият етап от модернизацията на жп линията София – Перник – Радомир. Вторият етап е от Перник до София, за което също ще се търсят европейски средства.

Предвижда се линията да бъде удвоена, с максимална скорост за движение 160 км/ч. Ще се се изгражда нова контактна мрежа за новата втора линия. Предвижда се и строителство на нови перони с осигурен достъп до тях (пешеходни подлези/надлези) за гарите Перник и Радомир, както и за спирките Кракра, Бела вода и Копаница. Ще бъдат изградени и нови отводнителни съоръжения.

Съществуващото трасе е с дължина 17,2 км, с нормално междурелсие 1435 mm, електрифицирано. Проектната скорост варира от 70 до 100 км/ч, с някои ограничения до 40-75 км/ч.  Железопътната линия е единична в голямата част на участъка, като само от гара Батановци до гара Радомир е двойна.

По дължината на трасето има три гари и три спирки за обслужване на пътническия и товарния трафик, и 8 железопътни моста.

Изпълнението на настоящия проект започва от км 29+071,91 в междугарието Перник разпределителна – Перник и завършва на км 46+141,68 по път 1 в междугарието Радомир – Александър Димитров и км 46+219,75 по път 2 в междугарието Радомир – Долни Раковец.

Срокове за участие

Срокът за кандидатстване по обществената поръчка е 12 март 2021 г. Отварянето на офертите е предвидено за 15 март.

С приключването на проекта времето за пътуване от Радомир до София ще бъде намалено на 30 мин от малко над 1 час в момента. 

Източник: https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/malko-pod-284-mln-lv-shte-struva-remontyt-na-jp-traseto-pernik-radomir-317945/?fbclid=IwAR2DZZsVHKQ33hqx816-b7YKrjAGzFUYzg72gkIphe6by8XSwGX3xXRVhNE