МЕГА СКАНДАЛ разкри бивш шеф на БДЖ: Властта залага „бомба“ в железниците

Поразителна е лекотата, с която министърът на транспорта Ивайло Московски разпространява лъжи за БДЖ.

Това коментира бившият изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ Християн Кръстев по повод изказване на министъра. „Пълна лъжа е, че БСП са трупали задължения на БДЖ, а ГЕРБ били започнали да ги изплащат“, коментира Кръстев.

Вярна е само сумата от 850 милиона лева задължения. Но те са от 2003 година, когато по време на управлението на Симеон Сакскобургготски са купени дизеловите и електрическите мотриси „Сименс“. Тези влакове до ден-днешен са в движение и благодарение на тях пътнически превози в БДЖ съществуват в момента. Дългът за тези мотриси беше редовно разплащан до 2009 година. С идването на първото правителство на ГЕРБ тогавашният финансов министър Симеон Дянков разпореди повече да не се изплащат. И така в рамките на две години и половина бяха натрупани наказателни лихви в размер на 33 милиона. След падането на правителството на Борисов-1, назначеното служебно правителство, а после и това на Пламен Орешарски започнаха отново да погасяват задълженията. В рамките на една година бяха изплатени 150 милиона от дълговете към банките. И в средата на 2014 година задълженията бяха намалени до 550 милиона, обясни Кръстев.

Той оспори и твърдението на министър Московски, че при управлението на БСП са били издадени много лицензи на частни превозвачи. „След влизането на България в ЕС бяха издадени два такива лиценза – на една румънска фирма, регистрирана у нас, и на една 100% българска компания, базирана в Русе. И двете и в момента работят и може би от всички частни превозвачи, те са най-добрите. А само по време на второто управление на ГЕРБ са издадени 4 такива лиценза. Първият от тях дори беше издаден 10 дни след встъпването в длъжност на самия министър Московски. Лицензът беше даден на фирма на един от политическите партньори на ГЕРБ, който им помагаше по време на изборите тогава. Чудя се дали това скоростно издаване на лиценза не беше причина за парламентарната подкрепа, която ГЕРБ получи от групата на Ковачки? Вторият лиценз получи една много голяма автомобилна компания, чиито офиси са в Пловдив. Те разполагат с много товарни автомобили и решиха да разширяват бизнеса си. Тази фирма наистина инвестира много средства, купиха нови локомотиви от Германия, поръчаха си и вагони в България, които вече работят. За мен неясно защо лиценз получи и ТЕЦ „Марица изток 2“. Те возят само въглища до самите ТЕЦ-ове. Четвъртата компания, взела лиценз с подписа на министър Московски, е на братя Домусчиеви. Базирана е в Бургас. Работи вече на цялата територия на България и масово БДЖ прехвърля дейността си на нея. Това са фактите“, категоричен е Кръстев.

Според него намесването на железниците в плановете за отдаване на летище „София“ на концесия е пълна спекулация. И тя цели да помогне за реализирането на концесията на летището.

„В държавния бюджет няма заложени пари нито за погасяване на стари задължения на БДЖ, нито за закупуване на влакове, коментира той. Говорят за някакви 220 милиона лева, които щели да бъдат отделени за купуване на нови 15 влака. Един влак струва между 4,2 и 5,5 милиона евро. Ако направим много груба сметка, 15 влака по 10 милиона лева са 150 милиона лева. Какво ще стане с тези 70 милиона лева, които се явяват разлика до 220?“, попита Кръстев.

Бившият изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ предупреди и за „бомба“, която в момента управляващите залагат в БДЖ. Става въпрос за обявената процедура за ремонт на мотрисите „Сименс“, която е на стойност 137 милиона лева. Според тази процедура, в рамките на 5 години мотрисите трябва да бъдат поддържани от избраната фирма, обясни Християн Кръстев. По думите му за тази сума обаче БДЖ може да си купи съвсем нови влакове, а не да поддържа старите. Определената сума е огромна и Московски трябва да обясни защо са решили тя да е такава, твърди Кръстев.

 изт: offnews.bg
ЖП транспорт

София посреща Железопътен форум 2024: Международни експерти обсъждат бъдещето на жп оперативната съвместимост

ноември 6, 2024

На 8-9 ноември 2024 г. в София ще се проведе “Железопътен форум 2024” на тема “Бъдещето на железопътната оперативна съвместимост: 25 години опит …