Местата за паркиране на самолетите свършват заради кризата с корона вируса

Големите авиокомпании вече се борят да намерят места за паркиране, тъй като коронавирусната епидемия намали търсенето на въздушно пътуване. Повече от 10 000 самолета са били „приземени“ от началото на кризата, според данни, публикувани в понеделник (30 март).

Карантинните мерки и затварянето на граници намаляват въздушния трафик на места до 90%. От вчера над 10 000 самолета – 40% от световния търговски флот – бяха излезли от експлоатация, като пистите и летищните територии в Европа станаха паркинги на повече от 210 летища по цял свят.

Самолетите се класифицират като оставени на съхранение, когато не се използват в продължение на седем последователни дни, а числата, представени от индустриалните експерти Cirium, включват самолети с широк корпус, тесен корпус  и с регионални размери.

Мерките за блокиране на вируси продължават и не се очаква подобряване на търсенето на полети в краткосрочен план, така че местата за паркиране ще бъдат с повишаваща се цена, тъй като повече авиолинии спират полетите си.

„Това създава проблеми, трябва да затворим пистите и да ги преобразуваме в места за паркиране“, предупреди ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт Александър  де Джуниак. В момента летищата и авиокомпаниите координират плановете си за ограничаване на прекъсванията в полетите.

Търсенето на места се увеличава, особено в Европа, където така нареченото правило „използвайте го или го изгубете“ за летищните слотове бе най-сетне отменено в понеделник. Съветът на ЕС подпечата отказа, след като депутатите го одобриха миналата седмица.

Замразяването на това правило означава, че авиокомпаниите могат да спрат да изпълняват празни „полети с призраци“, само за да изпълнят административните критерии, но това означава, че повече самолети ще се нуждаят от места за паркиране в обозримо бъдеще.

Самолетите не могат просто да бъдат паркирани и оставени безнадзорно. Екипажите за поддръжка трябва да ги подготвят за времето им на земята, включително да покриват двигателите и колесниците с брезенти.

Паркът на TUI от 737 MAX самолета – заземен по целия свят от март 2019 г. след две фатални катастрофи – представлява сериозно предупреждение. Според един авиационен инсайдер на EURACTIV, интериорът на самолетите е влажен и гниещ, а ръждата е започнала да поврежда ключови компоненти.

Авиокомпании като Jet2 използват времето за прекъсване, за да извършват несъществени ремонти на своите самолети и да поддържат двигателите в изправно състояние, за да избегнат допълнителни разходи при възобновяване на услугите.

Скандинавският превозвач SAS се опитва да предотврати най-тежките последици от кризата, като използва пътническите си самолети за превоз на товари. Вчера първата им товарна услуга между Стокхолм и Чикаго транспортира медицински консумативи и нетрайни артикули.

Говорител заяви, че в процес на работа са повече полети и самолетът без пътници може да превозва 30 тона товари, отколкото нормалните 20 тона.

Според Европейската комисия, въздушният товарен превоз представлява около 30% от стойността на общата търговия в и извън ЕС, като обикновено това са скъпи, чувствителни към времето стоки, които се доставят със самолет.

Еурактив