Министър Андрей Цеков: Отдавна пътното строителство е превърнато в политически бизнес

Министър Андрей Цеков: Отдавна пътното строителство е превърнато в политически бизнес

В продължение на десетилетие пътното строителство, възлaгано от държавата, е било превърнато в политически бизнес. Има сериозни индикации за нередности как са харчени парите за пътища. Ремонтите са възлагани на фирми без конкуренция или с минимална такава, а конкуренцията е гаранция, че парите на данъкоплатците се харчат целесъобразно. Това заяви в предаването „На фокус с Лора Крумова“ по Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.

“Всеки път, когато ПП „Продължаваме промяната“ участва в изпълнителната власт парите за пътища и пътни ремонти стават взривоопасна тема“, каза министър Цеков в отговор на въпрос за нападките към работата му от страна на бивши министри. Според Андрей Цеков темата за пътните ремонти не може да „взриви“ правителството, защото управлението не е легитимно само защото има политическа подкрепа. „Управлението трябва да е полезно за хората, ако не е полезно – от него няма смисъл, защото няма обществена легитимност“, коментира министърът.

Според Цеков единственият начин да се реши проблема с тежкото наследство при пътните ремонти от миналото е да се върне конкуренцията и се даде шанс максимален брой фирми да се състезават по критерий най-ниска цена за дадена поръчка. Той беше категоричен, че където няма конкуренция, има корупция.

„Атаката, че съм се срещал с политици в Русия е породена от една неадекватна реакция на г-н Бойко Борисов. Това е персонална атака срещу мен, защото се опитахме да върнем конкуренцията при възлагането на пътните поръчки. Ние обявихме нови поръчки на критерии най-ниска цена, изключвайки човешкия фактор, за да няма хора, които по субективни причини да дават или отнемат точки в ползва на някои“, коментира регионалният министър изявлението на лидера на ПП ГЕРБ преди дни, че е бил в Русия на среща с руски политик за „Турски поток“. Андрей Цеков бе категоричен, че никога не е чувал името на депутата Александър Бабаков, а в Москва е бил на частни визити, като част от екипа на частна компания в периода между 2000 г. и 2013 г. „Доколкото знаем „Турски поток“ е строен от 2019 г. до 2021 г. Никога не съм се срещал с руски политици, нямал съм работа с „Турски поток“, подчерта министърът.

Андрей Цеков беше категоричен, че държавата няма да остане без зимно поддържане. „Хвърлените обвинения по темата от депутата Николай Нанков са също част от организирана атака към мен. В атаката се включиха дори жълти медии, които замесиха и семейството ми. Това е организирана политическа кампания, която цели да прекрати условията за конкурентност в пътното строителство. Това е дезинформация, защото г-н Нанков казва, че сме спрели фирмите да работя. Истината е, че в последните 1,5 години нямаме договори за пътно поддържане. Имаме договори от служебното правителство само за зимно поддържане и аварийни ремонти на различни стойности за различните области“, коментира министър Цеков. Той посочи, че за миналия зимен сезон по тези договори са платени 140 млн. лв. за зимно поддръжане на републикснакта пътна мрежа. Цеков разказа, че след миналата зима по тези договори за зимно поддържане АПИ са кърпили дупки, която практика сега е спряна. В няколко области все още има наличен ресурс за снегопочистване, а в други бюджетът е изчерпан. „Още през август сме обявили нови поръчки за избор на фирми за пътно поддържане. За съжаление тези поръчки се обжалват съгласувано от фирмите в пътния сектор. Смятам, че има политически мотив, защото не е в интерес на бизнеса“, коментира още министър Цеков.

На въпрос как ще коментира обвиненията на народния представител Николай Нанков, че фирми на ПП „Продължаваме промяната” ще спечелят обявените обществени поръчки, министър Цеков заяви, че фирми, близки до ПП няма. “Това е политическа формация с двегодишна история. ПП никога не е имала обръчи от фирми, които характеризираха управлението на ГЕРБ и ДПС. Не бива да обвързваме ситуацията с определени партии, защото надхвърлят една. Аз съм юрист, когато имам факти ги изнасям, когато имам подадена информация – мога да правя само предположения. С течение на годините партиите управляват бизнеса и това е най-жалко. Изпитвам респект и уважение към колегите строители, но за съжаление забелязвам, че много често достойни хора са принудени да правят компромиси със себе си и закона, за да оцелеят и това е политически модел“, каза още министър Цеков.

По думите му конкуренцията ще реши проблемите в сектора и рекета над фирмите ще спре.

„710 млн. лв. за пътни ремонти са похарчени за незаконни строежи в периода 2019 и 2020 г. Това показа финансовата инспекция на АДФИ, която анализира поръчките в пътната агенция“, коментира още регионалният министър. Той напомни, че проверката е възложена при предишното правителство на ПП от финансовия министър Асен Василев. Става дума за договори, сключени от правителството на ГЕРБ. При предвидени по тях дейности за 700 млн. лв. за текущ ремонт, са изпълнени дейности за 3 млрд. лв. По 90 от заданията за 710 млн. лв. са извършвани основни ремонти, а не текущи, които не могат да се възлагат по такъв договор. Освен това става въпрос за незаконни строежи, което е установено от служебния кабинет и ДНСК, т.е. това са договори в разрез с правилата на ЗОП и ЗУТ.

„В момента държавата не притежава всички кодове за управление на тол системата, а трябва да са нейна собственост. По договор разработчиците трябва да са предоставили изходния програмен код, който да се съхранява в специално хранилище на Министерството на електронното управление, а това не е така. Това означава, че българската държава не би могла сама да променя системата, да има пълен достъп над нея и да я ползва без услугите на нейния създател. Когато държавата няма достъп до системата, този, който държи кода може да прави злоупотреби. Сезирахме ДАНС, за да провери къде се намира кода, за който последно има протокол от 2019 г.”, посочи още регионалният министър.

Източник: OFFnews

волга
Автомобилен транспорт

Автомобилът “Волга” възкръсна (СНИМКИ)

май 21, 2024

Русия се насочва към местното производство на автомобили, след като ембаргото ограничи сериозно вноса и присъствието на чуждестранни авто…